Förening Fålhagen

20220721 Resa med Lennakatten

En tågresa i tiden. Resan gick med Lennakatten T/R Uppsala - Faringe / Thunsexpressen! Sommarens hittills varmaste dag. PUH!!

Personer framför träd
Ångloket Thor, Lennakatten
Biljettkontoret för Lennakatten

Torsdagen den 21/7. Sommaren 2022 varmaste dag (33 - 34 graders värme), samlades 23 tappra medlemmar på Uppsala Östras station, för att åka museijärnvägen "Lennakatten" till Faringe och tillbaka.
10:10 avgick tåget och anlände Faringe ca 11:30 efter tågbyte i Marielund.
Drygt 2 timmars fria aktiviteter var planerat i Faringe. Vi kunde handla i varuhuset Thun's, fika på Kafe Godbiten eller njuta av egen matssäck på någon skuggig plats. Det var otroligt varmt (läs hett), men alla rörde sig långsamt och drack mycket vatten, så vi behövde inte uppleva några tråkigheter.
Beroende på torka och hög värme kunde inte Uppsala-Länna Järnväg använda Ånglok, dels beroende på brandrisk, men också med omtanke om eldarna som hade fått det olidlikt, så det blev diesellok båda vägarna.
Hemfärden började 13:41, inga byten på hemvägen, men om möjligt ännu varmare. Inte ens öppna fönster hjälpte till att göra resan mer komfortabel.
Det blev, trots värmen, en trevlig utflykt och vi hoppas att alla tyckte det var en bra dag.
Se bildspelet nedan med några ögonblicksbilder från resan.