Förening Vällingby-Spånga

Tips: E-post & datasupport

Viktigt om e-post & telefoni m.m!

Vällingbys E-postadress är: vallingby-spanga@pro.se Programändringar meddelas på månadsmöten via mail, sms och på hemsidan. Observera! Har du en e-postadress, men inte fått någon E-post från PRO Vällingby-Spånga de senaste månaderna, så har vi kanske en felaktig e-post adress till dig eller så har du inte anmält någon E-postadress till PRO. Vänligen meddela detta så att du får information.

Om du inte har någon dator/padda osv, ange en E-postadress till bekant eller anhörig, som kan kontakta dig när PRO har skickat dig information via e-post.

Anledningen till att vi alltmer går över till e-post är att det sänker portokostnaderna avsevärt.

Om du vill ta del av hela riksorganisationen PRO:s verksamhet och möjligheter för dig så gör du det enklast att se längts ner på varje sida t.ex. den här, där finns det flera länkar att välja, klicka på den du vill gå in på. Alternativ är att på din dators webbläsare skriva in PRO.se i adressfältet.

Datasupport

Som PRO ­medlem får du datasupport helt kostnadsfritt alla vardagar kl. 8:00 – 18.00. Telefon nr 0771 – 171 171. E-post: support@pro.se

Hos datasupporten får du hjälp med navigering av PRO webbplats, rådgivning och hjälp med att lösa tekniska problem med exempelvis:

• Bredband
  • Internet
  • E-mail, e-post adress
  • Virusskydd och brandväggar
  • Office- och Adobe-programmen
  • Olika operativsystem

Behöver du ändra textstorleken på det som du ska läsa? Gör så här: Håll nere Ctrl-tangenten samtidigt som du snurrar hjulet på din datormus, då kommer uppe till höger om adressfältet (internetadressen) symbolen av ett förstoringsglas upp (se högt upp till höger på datorskärmen). För att få in den textstorlek du önskar kan du välja att snurra på hjulet på datormusen eller trycka plus- eller minustangenten vid symbolen/förstoringsglas. För att återställa, välj återställa vid förstoringsglaset.

Ett annat sätt att ändra textstorleken dvs det finns flera sätt:

Om texten blir liten kan du zooma med Ctrl och + (plustecknet). För att göra texten mindre använder du Ctrl och - (minustecknet) eller Ctrl och siffran 0 för att återställa.

Tips till dig som vill lära dig om datorns möjligheter!

SeniorNet Hässelby – Vällingby, är en datorklubb för alla 55+ som vill lära sig att hantera datorn som nybörjare eller vill lära sig mer om alla dess möjligheter. Idén med SeniorNet är att äldre lär äldre hur man t.ex. lär sig surfa, hantera e-post, handla och betala på nätet, bildhantering, släkt forskning och mycket mer.

Programbladen finns på biblioteken i Vällingby, Hässelby Villastad (Åkermyntan) och Spånga. Du kan också gå in på deras hemsida och få information, klicka på länken här:

SeniorNet Länk till annan webbplats.