Förening Vällingby-Spånga

Något om PRO Vällingbys historia

PRO Vällingby - Spånga

Föreningen bildades 1956. PRO i Vällingby har haft sina lokaler på två olika adresser sedan starten 1956. Första lokalen var på gatuplan i det gamla Parkeringshuset vid Vällingby centrum. Sedan år 1994 har föreningen haft sin lokal i f.d. dagiset vid Solursparken på Duvedsvägen 23.

Under våren 2022 gjordes en sammanslagning av PRO Vällingby och PRO Spånga. Syftet med föreningen är bl.a. att stödja, främja information och aktiviteter som kan utveckla och på olika sätt berika ”pensionärslivet”. Samtidigt ska föreningen utgöra en mötesplats där vi kan träffas och sprida stimulans till varandra samt umgås utan krav på att man ska delta i någon form av aktivitet.

På denna sida har material samlats från PRO föreningen i Vällingby sedan år 2013. Syftet är bl.a. att ge en "bild" av verksamheten tillbaka i tiden. Kanske kan materialet bl.a. bidra med ideér och inspiration till den fortsatta verksamheten. Om någon vill ta del av material som inte finns med på denna hemsida dvs PRO nya hemsida som lanserades 20 maj 2020, så finns all material som fanns på PRO Vällingbys gamla hemsida dvs tom 19 maj 2020 sparat på USB-minne och förvaras på PRO i Vällingby.

Här följer en sammanfattning av PRO Vällingbys verksamhet sedan år 2013.

Genomgående är att verksamheten har innehållit en mängd olika aktiviteter som t.ex. olika studiecirklar, boule, knytkalas, dans, caféverksamhet, allsång, pubkvällar, diverse spel, m.m. på PRO lokalen. Samt utflykter, studiebesök på olika ställen i Stockholm eller dess närhet och resor utanför Stockholmsområdet.

Några bilder från verksamheten åren 2013 - 2019 får åskådliggöra en återblick.

Hässelby loppet hade 100 års jubileum år 2015, PRO i Vällingby deltog aktivt i hejarklacken på olika sätt

Dans i trädgården vid PRO träffen

Utflykt med båt på Hjälmarekanal, här med lunch

Eftermiddagsdans

Med studiecirkeln utflykt bla till Djurgården

Sol, mat och värme vid PRO-träffen

Utflykt med studiecirkeln Stockholm ”staden mellan broarna”, här med gamla staden.

På 60-års festen hade man också möjlighet att vinna pris på entré biljetten, Anita tillhandahåller vinsten

Jubileumsmiddag på Hässelby slott, PRO Vällingby firar 60 år

PRO-Vällingby har 60-årsjubileum med middag på Hässelby slot

PRO-Vällingby har 60-årsjubileum med middag på Hässelby slott. 2016