Förening Stureby

Vasamuseet

29 nov besökte vi Vasamuseet. Länk till annan webbplats. Vår guide, Roseanna, ledde oss genom museet och berättade om regalskeppet Vasa och dess dramatiska historia. Roseanna berättade också om Sverige under Stormaktstiden Länk till annan webbplats., den tid då Vasa byggdes och förliste.

Vikingmuseum

8 november besökte vi The Viking Museum Länk till annan webbplats.. Inga-Lill ledde oss genom Vikingatiden Länk till annan webbplats.som utmärktes av Vikingatågen Länk till annan webbplats. och varade mellan slutet av 700 till mitten av 1000-talet.
En mycket intressant period av vår historia.
Innan vi åkte hemåt blev det lunch/fika på Blå Porten.

Medeltidsmuseet

Medeltidsmuseet Länk till annan webbplats. 25 okt.- Anita ledde PROmenaden och vi var 9 PROare som gemensamt gick runt i det medeltida Stockholm. Har ni inte varit där så passa på innan de stänger den 5 november, museet är verkligen värt ett besök. Några av oss gick sedan vidare till Stortorget och Grillska huset där vi fikade.

Skansen

Den 11 oktober gick vår kulturpromenad till Skansen, Länk till annan webbplats. - Anita leddde. Vi gick i de gamla stadskvarteren, bland trädgårdar såg även bla lo-djur, visenter, sälar och höns. Avslutade med ett besök på akvariet med Östersjöns fiskar.

Varginnan, Shejken och Sten Sture ett konstverk av Hans Peterson som finns i Stureby.

27.9 på PRO.s friluftsdag hade vi en kombinerad PROmenad med litet kultur för 8 personer, med Eva som guide i Stureby.
Vi började med att beundra bronsskulpturen Varginnan, Shejken och Sten Sture *). Därefter gick vi till Sturebyskolan byggd 1951 - arkitekt Paul Hedquist (1895-1977). Hedquist ritade ett 60-tal skolor i Stockholm samt designade bl a Tranebergsbron, Skatteskrapan, DN-huset m fl byggnader. Där Sturebyskolans skolgård är idag låg tidigare torpet Ektorp.
Bortom skolan mot Iggesundsvägen låg fram till 60-talet en gård som drevs av "Häst-Karin". Hon utförde transporter av olika slag med häst o vagn.

Bjulevägen har fått sitt namn efter Bjuletorpet, som låg där kraftstionen utmed Huddingevägen ligger idag. På 50-talet fanns ett antal verksamma företag på Bjulevägen bl a 2 bagerier (i nr 26,32), mandelmassetillverkning i nr 20 samt en Konsum i gula låga huset nr 69 - från början Kronlaxen sedan mjölk o livs.

I Sågverksgatans affärshus (nr 78-80) fanns Nilwertz järn, sybehörsaffär, tobaksaffär o en "ica-butik" - idag finns endast en liten närlivsaffär.

Vi stannade o pratade om Stureby Bollplan *) o Stureby SK.

Tussmötevägen var den första vägen genom Stureby. Den börjar nere vid
Svedmyra t-banestation o slutar framme vid dagens Östberga.
Vägen byggdes som beredskapsarbete 1918.
Vi fortsatte till och genom Vivstavarvsparken, som haft samma areal sedan 1948.
Högst upp i parken anlade Stureby SK en dansbana på 30-talet för att få in pengar till klubben, men den fick läggas ner efter ett par somrar pga fylla o bråk.
PROmenaden fortsatte sedan genom villakvarteren till Stureby Centrum*) o avslutades med gofika i Lokalen.
*) för mer info se fliken "Om Stureby" .