Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Östermalm

Konsumentinformation

På den här sidan lägger PRO Östermalm
kontinuerligt upp information som
handlar om konsumentfrågor.
Kontakt: Britta Kärnström, 073 800 80 38
Läs bl.a. om prisundersökningen på Östermalm,
scrolla ner!


Personer framför träd
Närbild portmonnä med pengar

Foto: Pixabay

Tillbaka till startsidan, klicka här! Öppnas i nytt fönster.

FIXARTJÄNST/VAKTMÄSTARE - sist på sidan, scrolla ner!

PRISUNDERSÖKNINGEN PÅ ÖSTERMALM
Undersökningarnas syfte, förutom att pressa priserna, är att även skapa en prismedvetenhet.

MATKASSEN 20% DYRARE!

Resultatet av PRO Östermalms prisundersökning 2022 finns här! Pdf, 112.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Resultatet av PRO:s hela prisundersökning finns här! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

PRO OCH KONSUMENTPOLITIKEN
Alla medborgare är också konsumenter. Därför är det viktigt att ha ett konsumentperspektiv i alla organisationer och folkrörelser. I PRO arbetar vi med konsumentfrågor på flera sätt. Läs mer! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

KONSUMENTRÅDGIVNING till PRO:s medlemmar - ny medlemsförmån
Från och med nu kan alla PRO:are, som behöver stöd med krångliga konsumentfrågor, få hjälp av Konsumentcentrum, en del av tidningen Råd & Rön.
Konsumentvägledning ges via e-post eller telefon och gäller konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd vid klagomål.
Det är viktigt att ha medlemsnumret tillgängligt då det kommer att efterfrågas.
Kontakt: Maria Wiezell och Anna-Lena Ström på Konsumentcentrum.
Telefon: 08-674 43 74, måndag - onsdag kl 9-11 och 13-15.
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se
Mer information på PRO Riks hemsida, Konsumentrådgivning - PRO. Läs mer! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

”GILLA DIN EKONOMI”
Privatekonomi handlar om ett livslångt lärande som ständigt behöver byggas på, gäller ung som gammal. PRO är en av många medlemmar i nätverket ”Gilla din ekonomi”. På nätverkets hemsida kan du ta del av information och material som behandlar olika delar av seniorekonomi. Läs mer! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

YTTERLIGARE KONSUMENTINFORMATION
Om du behöver hjälp eller vill informera dig om konsumenters rättigheter inom olika områden kan du hitta mer information genom att följa länkarna nedan:
Hallå konsument - Konsumentverket
Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med konsumentrelaterade frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart. Hallå konsument är även vägen in till ECC Sverige, gränsöverskridande rådgivning. Läs mer! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Konsumenternas Försäkringsbyrå:
Frågor som gäller privata försäkringar. Läs mer! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Konsumenternas Bank- och Finansbyrå:
Frågor som rör banker, fondbolag eller andra finansiella institut. Läs mer! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå:
Frågor som rör el, gas och fjärrvärme. Läs mer! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Telekområdgivarna:
Frågor om abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar. Läs mer! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

FIXARTJÄNST/VAKTMÄSTARE för dig som är 75+
Fixartjänstens syfte är att förebygga fallskador och vänder sig till dig som är 75 år eller äldre. Tjänsten är avgiftsfri och gäller högst 6 timmar per år och hushåll.
Även du som har hemtjänst kan nyttja den. Du kan till exempel få hjälp med byte av glödlampor, gardinbyte och ta ner saker från skåp.
BOKA fixartjänsten på Östermalm genom att ringa 08 508 10 603 alla vardagar 09.00 - 11.00. (Information 2023 från Östermalms stadsdelsförvaltning.)