Förening Centrala Huddinge

Om Hemsidor m.m

År 2019 genomförde PRO ett kostsamt byte av både sitt medlemssystem och mjukvaran för att skapa hemsidor inom hela organisationen. Det senare är en för PRO anpassad version av SiteVision utvecklat av ett Örebroföretag med samma namn. Medlemssystemet - kallat Harald - har danskt ursprung. Varje medlem har åtkomst till en egen sida - Mina sidor - varifrån det är tänkt att framgent bl.a kunna boka och betala arrangemang som intresserar.

Den version av SiteVision som PRO upphandlat har begränsningar och en fast struktur, som ger alla hemsidor inom organisationen. ett standardiserat utseende. Det en redaktör kan påverka är innehållet i text och bild.
Tekniken är responsiv vilket innebär att sidan ska vara fullt läsbar oberoende av skärmens storlek. Det är en sanning med modifikation när det gäller smarta mobil-telefoner vars skärmar har stora skillnader Läs i din mobils bruksanvisning vad som sägs om hur hemsidor hanteras.

Mina sidor - den personliga sidan som nämns i ingressen - har inget med hemsidan att göra utan skapas i medlemssystemet Harald. Medlem når sin sida på adressen Minasido.pro.se eller pro.se/minasidor. BankID behövs, men lösenord kan skapas vid första besöket som underlättar kommande besök.

Att från medlemssystemet överföra viss information samt möjliggöra bokning ovh betalning av aktiviteter är frågor som inte är helt tekniskt lösta när detta skrivs hösten 2023. Det som är tänkt att underlätta för föreningarna förutsätter att alla medlemmar har kunskap och den utrustning som krävs för bokning via internet.
Så är inte fallet och vår förening kommer under oöverskådlig tid sköta allt sådant som tidigare - alltså via telefon till en utsedd handläggare.

Massutskick till medlemmar med e-post. Via Harald kan vi göra massutskick till alla som rapporterat innehav av en e-postadress (måste vara unik för varje medlem).
Den som INTE kan ta emot e-post, men som har en mobiltelefon oavsett typ, kan vi nå med ett SMS - meddelande som är max 160 tecken långt. Eftersom varje SMS kostar föreningen en liten slant använder vi det i begränsad omfattning.
Med detta sagt förstås vikten av, att när så finns rapportera e-postadress och mobil-nummer för att få tillgång till information under innevarande säsong.

GDPR - PRO har naturligt nog skyldighet att följa den europeiska personskydds-lagen GDPR och har sammanställt tillämpliga delar i ett eget dokument som du kan läsa bakom den klickbara länken nedan - eller kopiera och klistra in i din läsare.
Innehållet gäller även utan undantag vad en förening publicerar på hemsida.
Ansvarig utgivare för vad som publiceras på föreningens hemsida är styrelsen och indirekt dess ordförande.

https://pro.se/om-oss/organisation/om-personuppgifter-och-gdpr.html Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.