Förening Centrala Huddinge

Föreningshistoria

PRO är den ena (och största) av Sveriges två stora organisationer som bevakar och arbetar för pensionärers rätt och status - den andra är SPF. Båda bildades i en tid då livsvillkoren för många äldre i samhället var usla. Att gå samman för att åstadkomma förbättringar sågs som enda lösningen.

Folkpensionärernas Riksorganisation RO var det ursprunglga namet när PRO bildades i Malmö 1942. Namnbytet till Pensionärernas RiksOrganisation (PRO) kom först 1965. Den konkurrerande föreningen Sveriges Folkpensionäreres Riks orga-nisation (nu SPF) var redan bildad ett par dagar efter Tysklands invasion i Polen 1939. Ett försök till sammanslagning gjordes 1946, men misslyckades.

Huddinge Pensionärsförening - urkunden till vår förening - bildades den 28:e oktober 1948 på initiativ av fyra personer, som också blev föreningens första styrelse.
Den anslöts till RO och antalet medlemmar växte i rask takt och hade1990 passerat tusen medlemmar. Det var långt fler än vad det fanns tillräckligt stor möteslokal att tillgå och lösningen blev en uppdelning på två föreningar: PRO Centrala Huddinge och PRO Fullersta med upptagningsområden på var sin sida om järnvägen.

När detta skrivs hösten 2023 är det dags att fira föreningarnas 75-årsjubileum, något som Centrala gör med ett extra festligt månadsmöte.
Tyvärr finns ingen i föreningen som kan ge en bild över de senaste 25 årens höjd-punkter, men inför 50-årsjubiléet 1998 skrev en tidigare ordförande - Sven Selin - en mycket läsvärd berättelse över de första 50 åren. Det finns inskannat och nås på länken: C Huddinge 50 år Pdf, 1.6 MB.

Föreningens stadgar gäller för alla landets PRO-föreningar - de finns HÄR Pdf, 255.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Vår förening är en av sju i Huddinge (klickbara knappar nedan) och tillsammans bildar de Samorganisation Huddinge som i sin tur ingår i Distrikt Stockholms län.
Alla har - enligt Sven Selin - på ett eller annat sätt rötter från urmodern 1948.