Förening Tumba

Hemlig resa den 30 maj 2024

Den hemliga resan gick till Enköping!

Resegruppen hade planerat denna hemliga resa och den gick till Enköping! Vad kan "Sveriges närmaste stad" erbjuda? En hel del fick vi veta. Vid Vårfrukyrkan möttes vi av guiden Eva Wrede, som följde oss hela dagen. Hon berättade om kyrkan och gav oss tid att gå runt både inne i kyrkan och ute på begravningsplatsen. Vi hade verkligen tur med vädret och kunde gå runt och begrunda olika gravskick. Busschauffören lotsades oss därefter skickligt till centrum bland trånga gator. Vår grupp delades i två och växelvis fick vi egen tid, fika, och den andra gruppen fick en tur med ett stadståg med guiden. Hon berättade om de många parkerna och historien bakom dem. I en av parkerna står Jan Fridegård staty. Han föddes i Enköping 1897.

Nästa stopp var berättelsen om ett Francikanerkloster mitt i staden. Nu finns ruinerna under jordmassor och minner om tiden, berättade guiden. Vidare till Landsberga gård i Örsundsbro. Där väntade en god lunch bestående av ost- och skinkpaj, sallad, kaffe och toscakaka. Dessutom fick vi en lång, livfull berättelse från en av ägarna till gården om dess historia och hur gården utvecklats. En stund för shopping i butiken och sen till nästa sevärdhet, Rickebyhällen. Eva Wrede berättade om de många inristade figurerna och gav oss tillfälle att fundera över vad de kunde föreställa. Hon berättade också att den enda person i Sverige, som får fylla i ristningarna, är Sven-Gunnar Broström! Vi sa stolta att han är medlem i PRO Tumba! Vid denna plats lämna guiden oss och vi tackade för en faktaspäckad dag. Resan hem gick riktigt bra! Tack resgruppen för en fin hemlig resa!