Förening Tumba

2018

År 2018 reste vi både på dagsutflykter och på resa med övernattning. Det blev till Wendela Hebbes hus i Södertälje, till Nora, Narva, Åland och till Söderfors/Gysinge.

Årets första dagsutflykt gick till Södertälje med pendeltåg och en promenad till Wendela Hebbes hus mellan Maden och kanalen. Wendela Hebbe räknas som Sveriges första kvinnliga journalist med ett brett kontaktnät. I huset, som vi besökte fanns även en restaurang, där vi åt en riktigt god lunch. Vi fick en kort introduktion i Wendela Hebbes liv och blev guidade runt bland rummen.

Tisdagen den 8 maj 2018 for vi PRO-are från Tumba och Grödinge med en nästan fullsatt buss till Nora. En kort rast på vägen blev det. I Nora blev Göthlinska gården första anhalt. Huset och all inredning är bevarat exakt som det såg ut när sista familjemedlemmen, Ingrid Göthlin, bodde där. Lunch blev det på Maria Langs krog och därefter en mordvandring! Den var riktigt livfull, med rektor Dagmar Langes systerson Ove Hoffner som guide. Han gjorde en härlig teatervandring med oss. Fika på Rosengården i vacker miljö och sen direkt hem. En härlig dag, som resekommittén ordnat!

Resan till Narva skedde den 3 juni 2018 och varade till den 6 juni, då två övernattningar var på färden över Östersjön. Det var knappt tjugo personer på resan och det blev transfer till Värtahamnen där M/S Baltic Queen väntade. Guiden Reet Frid välkomnade oss där, och Kjell Drotz var vår reseledare. I Tallinn klev vi på en buss, och med den åkte vi österut mot Narva. Lunch åt vi i Avinurme träbod, men fina bruksföremål i trä. Där fick deltagarna göra egna arbeten, antingen i trä (stjärnor) eller baka bröd s.k. grisar. I Kuremäe besökte vi Gudsmoders Insomnandets nunnekloster. Dagen därefter blev det resa till Narva stad där vi besökte Herrmannsborg och kunde se över till borgen på den ryska sidan. Sista dagen besöktes bryggeriet i Saku, där ölet fylldes på i flaskorna med "raketfart". Lite ölprovning blev det också. Gott estniskt moon-bröd hann vi köpa innan det var dags för avresa, hem till den välkomnande svenska skärgården.