Förening Tumba

2019

Detta år reste vi till Brevens bruk, Skänninge, Riga och Åland. Ett besök på K A Almgrens sidenväveri blev det också.

Den 16 februari for vi till Brevens bruk för att se Hjalmars revy och efter det få äta en trerätters menu. Från Tumba var vi fjorton personer och bussen fylldes under resans gång med fler påstigande i olika orter. Det blev en heldag och alla var både mätta och glada och lite trötta på hemresan. Tur att chauffören Micke styrde oss väl hemåt.

Onsdagen den 27 mars for ca tjugotal PRO-are in till Södra station i Stockholm. Vi letade oss fram till K A Almgrens sidenväveri och museum på Repslagargatan. Ove Persson var vår färdledare. Vi fick en fin presentation av museet och fick även se en väverska använda den snillrika vävstolen. Efter denna lärorika stund gick några till Van der Nootska palatset och fick en riktigt fin lunch i vacker miljö. En heldag i huvudstaden!

Resa till Skänninge marknad. Den 8 augusti for en buss med PRO-are från olika föreningar i Botkyrka till Skänninge Marknad. En heldag med fint väder, god mat och mycket att handla. Lunchen intogs på Brunneby musteri.

Den 3 september samlades vi ett tjugotal PRO-are vid kommunalhuset i Tumba för en bussfärd mot Värtahamnen. Resan gick därifrån till Riga och vi övernattade på båtfärden över Östersjön i båda riktningarna. Vi fick två intressanta dagar i Lettlands vackra huvudstad Riga. Vi var med om stadsvandring, ölprovning, konstvandring i Nationalmuseet och ett besök på chokladmuseum, där vi fick tillverka praliner! Vilken bra present att ta med hem! Vi var hemma igen på morgonen den 6 september. Härligt att se vår fina skärgård i Stockholm.

Skörderesan till Åland skedde den 22 september 2019. Det var en söndagmorgon som en grupp seniorer for iväg med abonnerad buss före klockan sex! Den bussen körde till Kapellskär och körde direkt på färjan, men alla måste gå av bussen för att checka in. Det blev en god brunch på färjan. Framme på Åland blev det bussfärd till olika mål, och fastän det var söndag fanns det mycket att se. Första stoppet var Bolstaholms gård på norra delen av ön. Med bussen söderöver blev nästa stopp Cederbergs där det fanns äpplen att köpa. Tredje stoppet var på bryggeri Stallhagen och därefter besök på Taffel Chipsfabrik i Haraldsby. Åter till färjan i Mariehamn. Det blev en kaotisk avslutning vid kvällsmålet på färjan. Man kunde hämta mat, men det fanns inte något bord att sitta vid. Det ordnades till slut, men lite synd med röran efter en trivsam dag.