Förening Tullinge

Årsmötet 2023

28 mars 2023 på Elgentorp

Årmötet 28 mars 2023

Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.

Ordförande vid mötet var Hans Aronsson.
Tid: 28 mars klockan 10.30 - 12
Plats: Elgentorp, Palettvägen 15, Tullinge'

Protokoll
Protokoll konstiutuerande möte 28 mars 2023

Kallelse till årsmötet 2023.pdf Pdf, 190.8 kB.

Dagordning

1. Mötets öppnande
2. Godkännande av dagordningen
3. Val av mötespresidium
– ordförande för mötet
– sekreterare för mötet
– två protokolljusterare tillika rösträknare
4. Fråga om mötets behöriga utlysande
5. Fastställande av röstlängd
6.Beslut om 2021 års resultat- och balansräkning samt överföring av resultatet i ny räkning.
7. Verksamhetsberättelse för 2022
8. Ekonomisk berättelse
9. Revisorernas berättelse
10. Beslut om 2022 års resultat- och balansräkning
11. Beslut om 2022 års resultat överförs i ny räkning
12. Fråga om ansvarsfrihet för den avgående styrelsen
13 . Val av
1) Ordförande 2 år
2) 5 Ledamöter 2 år
3) 2 Revisorer ordinarie 1 år
4) 1 Revisor ersättare 2 år
5) Representant till KPR
14. Val av valberedning
1) Antal
2) Personförslag
3) Sammankallande
15. Styrelsens förslag och motioner
16. Övrigt
17. Avslutning
Dagordning årsmötet.pdf Pdf, 410 kB.

Handlingar till årsmötet

1 Verksamhetsberättelse 2022.pdf Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Resultaträkning 2022 (finns i Verksamhetsberättelsen)
- Balansräkning 2022 (finns i Verksamhetsberättelsen)
2. Revisionsberättelse 2022. pdf
3. Verksamhetsplan 2023.pdf Pdf, 382.2 kB.
4. Budget 2023.pdf (fastställd på höstmötet) Pdf, 227.2 kB.
5. Valberedningens förslag 2023.pdf Pdf, 799.7 kB.

Utdrag ur stadgarna:

Moment 2. Årsmöte

• Årsmöte hålls under årets första kvartal (januari–mars).
    Följande gäller:
  • Kallelsen till årsmöte ska vara medlemmarna tillhanda senast 14
    dagar före mötet. Av kallelsen ska det framgå vilka frågor som
    ska behandlas på mötet. Inga frågor utöver de frågor som
    framgår av kallelsen får avgöras vid årsmötet.
  • Motion till årsmötet kan lämnas in av föreningens medlemmar vid den tid som styrelsen beslutar.
  • Styrelse inklusive eventuella ersättare samt revisorer och revisorsersättare ska väljas på årsmötet.
  • Antalet styrelseledamöter och ersättare till styrelsen beslutas av årsmötet. Antalet ersättare kan vara noll.
  • Årsmötet väljer en valberedning som bör bestå av minst trepersoner, av vilka en ska vara sammankallande.
  • I övrigt – se val av styrelse i moment 5 ”Styrelsen”, val av revisorer i moment 8 ”Revision” samt val av valberedning i moment 9 ”Valberedning”.
  • Styrelsens och revisorernas berättelser ska behandlas och ställning ska tas till huruvida styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
  • Revisorerna ska kallas till årsmötet.
  • Verksamhetsberättelsen ska vara undertecknad av samtliga ledamöter i styrelsen. I verksamhetsberättelsen ingår resultaträkning samt ingående och utgående balansräkning.
  • Redovisningen ska följa god redovisningssed.
  • Räkenskapsår är kalenderåret.
  • Årsmötet ska besluta om eventuella arvoden och övriga ersättningar.
  • På förslag från styrelsen beslutar årsmötet eller annat beslutfört föreningsmöte om verksamhetsplan och budget.
  • Årsmötet eller annat beslutfört föreningsmöte fastställer medlemsavgift till föreningen för nästkommande år. Avgiftens storlek meddelas till PRO:s kansli senast den 15 november.
  • I kommuner med endast en förening ska årsmötet utse ledamöter och ersättare i kommunens pensionärsråd (KPR) eller motsvarande för kommunens valperiod (fyra år). För att vara valbar till pensionärsråd ska medlemmen vara mantalsskriven i kommunen och medlem i en PRO-förening i den kommun där KPR finns.
  • Finns det fler föreningar i kommunen ska årsmötet nominera till KPR eller motsvarande.
  • I kommuner där det finns en samorganisation ska samorganisationens årsmöte utse ledamöter och ersättare i kommunens pensionärsråd eller motsvarande för kommunens valperiod (4 år). För att vara valbar till pensionärsråd ska medlemmen vara mantalsskriven i kommunen och medlem i en PRO-förening i den kommun där KPR finns. 11
  • I kommuner utan samorganisation har samtliga föreningar i kommunen ett gemensamt ansvar att genom samråd utse ledamöter till KPR eller motsvarande.
  • Valet av KPR-ledamöter ska anmälas till distriktet och till berörd kommun, se vidare § 7.

Källa : PRO stadgarna 2023 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.