Förening Tullinge

Vår historia

PRO Tullinge bildades 1949. Föreningen flyttade till Elgentorp 2010 och lokalen och platsen har sedan dess varit en naturlig och öppen mötesplats för seniorer i vår kommundel och grannskapet.

PRO Tullinge – bildades 1959 och är en ideell oberoende förening

Föreningen hyr Elgentorp av kommunen sedan 2010.

Elgentorp

Ivar Göthberg har skrivit en bok som heter Nybyggarliv i Tullinge och ur den är följande berättelse/historik hämtad:

Villa Älgenstorp - numera Elgentorp

Älgenstorp var ursprungligen ett torp under Tullinge gård.

Mest bekant har huset blivit genom den välkända författarinnan Anna Maria Roos, som köpte huset av Tullinge gård den 27 april 1906. Vi som är lite äldre har haft hennes läseböcker, Sörgården och Önnemo, i skolan.

Anna Maria Roos bodde på Älgenstorp tillsammans med sin väninna, skulptrisen Signe Blomberg i fyra år.

Älgenstorp hade på den tiden mängder av körsbärsträd i sin vackra trädgård och förutom växterna fanns gäss som räven begärligt smög efter och någon gång även lyckades fånga.

År 1910 såldes huset till professorn vid Konstakademien , Emil Österman och hans hustru Emelie.

Till Älgenstorp hörde ett stort område nedanför själva huvudbyggnaden. Där lät Emil Österman anlägga en mindre handelsträdgård med växthus och ett särskilt hus för en anställd trädgårdsmästare. Numer är den f d handelsträdgården uppstyckad och bebyggd av villor.

Sterbhuset efter Emelie Österman sålde fastigheten till byggmästare Nilsson, som hade den kvar till 1980 då den övertogs av Cary och Margit Puronne.

Botkyrka kommun äger huset

År 1983 köpte Botkyrka kommun huset och år 1984 öppnades där en barnstuga.

Sedan år 2010, hyr PRO Tullinge Elgentorp av kommunen.

Vem var Anna Maria Roos?

Uppgifter hämtade från Wikipedia

Anna Maria Roos, född 9 april 1862 i Stockholm, död 23 april 1938 i Bombay, Indien, var en svensk lärare,författare, teosof och sångtextförfattare.

Anna Maria Roos studerade vid Högre lärarinneseminariet Länk till annan webbplats. 1879-1881 och var redaktionssekreterare i Ord och Bilds Länk till annan webbplats.redaktion 1898-1902 och ordförande i Nya Idun Länk till annan webbplats. i Stockholm 1898-1905.

Mest kända är hennes två läseböcker Sörgården Länk till annan webbplats. och I Önnemo Länk till annan webbplats. , ur Hem och hembygd, vilka tillsammans med Selma Lagerlöfs Länk till annan webbplats. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige Länk till annan webbplats. ingick i ett läsebokspaket för folkskolan.

Hon har även författat kända barnvisor som till exempel Blåsippan ute i backarna står Länk till annan webbplats. och Tre små gummor Länk till annan webbplats.. Anna Maria Roos var också dramatiker och skrev såväl sagospel som små historiska scener för barn.

Som dotter till Kungliga postverkets Länk till annan webbplats. generaldirektör  Länk till annan webbplats.Wilhelm Roos Länk till annan webbplats. ställdes Sveriges första postsparbanksbok Länk till annan webbplats. ut på Anna Maria Roos.