Förening Tullinge
Kategorier:
Publicerad:

Torsdagsparlamentet återkommer i höst

I Torsdagsparlamentet diskuterar vi aktuella samhällsfrågor som berör oss lokalt, i riket och i världen.

Var med och säg din mening!

Tid: varannan torsdag klockan 13-15

Torsdagsparlamentet våren 2024

Parlamentet: torsdag 18 april - temat var tillgängliga bostäder.

Vi blir fler – kommer vi ha någonstans att bo? När vi vill – eller måste – flytta till en tillgänglig och lättskött bostad, kommer vi att ha råd?

Curre Hansson, Stokholmsdistriktets ordförande var gäst denna gång på Torsdagsparlamentet. Han berättade om PRO:s starka engagemang i frågan om tillgängliga bostäder. Hiss i trevåningshus, går det? Vilken är seniorbostädernas roll? Vad kan kommunen göra för att få igång bostadsbyggandet? Hur få råd att hyra en ny lägenhet?
Var med och diskutera och delta i och gör den bostadspolitiska kampanjen framgångsrik!

PRO Tullinge bildade en arbetsgrupp för att diskutera och driva frågor kring tillgängliga bostäder.

Deltog vid mötet gjorde även Botkyrkas bostadslots och representanter för Botkyrkabyggen. En rekommendation var att ställa sig i bostadskön.

Tillgängliga bostäder

Ja visst, men hur?
Underlag från Seminarium 22 mars 2024
PRO Stockholms län,
Intressepolitiska kommittén

Inledning - Tillgängliga bostäder . Länk till annan webbplats.
Kunskapsunderlag - Tillgängliga bostäder för äldre personer. Länk till annan webbplats.
Bostadsförmedlingen. Länk till annan webbplats.
Hissförbundet . Länk till annan webbplats.
Seniorbostäder Länk till annan webbplats.

Hur bor personer 65+ ?
• Två tredjedelar av de som fyllt 65 bor i en bostad som kräver att man går i trappor för att komma ut.
• I Stockholms län innebär det cirka 260 000 personer.
• När benen inte längre vill som jag själv – då riskerar mitt hem att bli mitt fängelse.

Hur ser det ut hos oss?

• Vad vet vi om hur äldre personer bor, och vad vet kommunen?
• Hur ser behoven ut i vår kommun?
• Vilka krav tänker du dig att PRO behöver driva i vår kommun?
Var börjar vi?

Parlamentet torsdag 4 april - Temat var säkra betalningar!

Denna gång fick vi besök från Handelsbanken i Tullinge.

Det är tyvärr vanligt med bedrägerier via telefon och sms. Här är några viktiga råd:

• Lämna aldrig ut personliga koder.
  • Tillåt inte fjärrstyrning av dator eller mobil.
  • Signera inte betalningar på uppmaning av någon annan.

Vid minsta osäkerhet − ring upp banken på ett nummer du själv söker fram på vår webbsida.

Var särskilt uppmärksam på samtal, Sms eller mejl som handlar om att du behöver göra något för att stoppa ett bedrägeriförsök eller för att åtgärda ett annat problem.

• Lägg på luren om någon plötsligt kontaktar dig och ber dig utföra eller uppge någonting
  • Var kritisk och kontrollera uppgifterna noggrant genom att till exempel motringa på ett telefonnummer du själv söker upp
  • Lämna aldrig ut personliga uppgifter eller koder och använd aldrig BankID på någon annans uppmaning än din egen.

Parlamentet torsdag 21 mars - sammanfattning av temat säkerhet

Kim Kimreus gav ytterligare information och en sammanfattning av temat säkerhet på nätet i datorer, plattor och telefoner.

Lennart Axhamn gav en sammanfattande presentation om AI nu och i framtiden, utveckling, problem och lösningar.

Alla talar om AI! - vårens tredje tema 7 mars

Lennart Axhamn berättade om textbaserad och bildbaserad AI.
Snabbare datorer och möjligheten att hantera stora datamängder tillsammans med algoritmer lämpade för AI har möjliggjort att AI nu ”förstår” text, bild och ljud.

Textbaserad AI ger svar på frågor som ”Vad är Rotary” och ”Skriv ett program i Fortran som beräknar primtalen mellan 0 och 1000”.

Bildbaserad AI ger ett stort antal resultat av input som ”Golfboll, bunker, vattenhinder, svart hål i rymden samt bilder baserad på input som ”Man i rum, Rembrand stil, Leonadi da Vinci painting religios style med flera.

Lennart avrundar med bilder från olika tidningar som haft stora artiklar om AI inom flera användningsområden inom AI.

Vårens andra tema 22 februari var IT-säkerhet

Föreläsare och diskussionsledare var Kim Kimreus, som har arbetat med säkerhetsfrågor på MSB, Myndigheten för samhällsberedskap, Polisen och Regionen. Kim har mångåriga erfarenheter som föreläsare inom Krishantering och IT-säkerhet för Försvarsutbildarna i Sverige.

Diskutera hur man kan avslöja falska meddelanden och mail?
Har Du varit utsatt för, eller fått telefonsamtal, där uppringaren försöker lura dig, att öppna upp dina bankuppgifter, säkerhetskoder eller liknande? Hur ska du svara när du misstänker bedrägerier?

Vårens första tema 8 februari var Hemberedskap och Krishantering

Föreläsning, samtal och diskussioner med deltagarna.
Vad kan vi själva komma med för ideer och förslag, som kan hindra eller mildra verkningarna av en kris?
Diskussion om möjligheten, att skaffa livsmedel och andra nödvändiga varor, när Elektroniska betalningsmedel inte fungerar
Kontanthantering?

PRO Tullinge