Förening Flen

8 maj Ut i det blå med Säker & Digital

De 3 seniorföreningarna som samarbetar i Projektet Säker & digital i Flen anordnade en resa ut i det blå den 8 maj. Kl. 10.00 hade drygt 40 förväntansfulla deltagare samlats utanför Centrumkyrkan i Flen för att ge sig ut på en resa. Alla hade uppmanats att ha med sig en fulladdad smartphone som skulle komma till användning under resans gång. Vädrets makter visade sig vara på ett strålande humör, helt fantastiskt.

Vi startade resan mot Katrineholm och Vingåker där vårt första stopp blev Säfstaholms slott. Lite information om slottet men sen bar det av igen. Nästa stopp var den lilla affären i Läppe som är utan personal. Alla fick med hjälp av sitt mobila bank-ID ta sig in i butiken och se hur en sådan fungerar. Därefter var det dags för dagens lunch på Hjälmare-gården. Alla njöt av en mycket god lunch och ett fantastiskt väder i en underbar miljö alldeles invid Hjälmarens strand.

Färden fortsatte upp mot Eskilstuna över Hjälmarsund och sista anhalten var ReTuna Återbrukscentral. För en del av oss var det ett första besök som gav mersmak. Under resans gång hade alla fått ett frågeformulär med 20-frågor. Här skulle svaren googlas fram, alla måste ha alla rätt. Tänk vad mycket man kan med mobilens hjälp. Åter i Flen verkade alla vara nöjda efter en mycket lyckad dag.

Text: Hjördis Andersson

Se bilder här