Förening Flen

15 maj vandring i Kalkbro

PRO Flen.

Vandring/friluftsdag 15 maj till Kalkbro Naturreservat.
Vi var 25-talet medlemmar som samlades vid vår lokal för samåkning till Naturreservatet Kalkbro ca 3,5 mil från Flen. Vädret perfekt för en friluftsdag. Sol och moln och ca 16 grader i luften.

Väl framme vid den närliggande rastplatsen åkte ryggsäckarna av. Knutte och Bala ciceroner för dagen lade kolen på grillen.

För att komma till kalkbrottet fanns en lätt stig. Man gick igenom det s k ”Helvetesgapet” höga klippor, sedan kom ljuset och man var inne i kalkbrottet.
Även här höga klippor. Växtligheten i den kalkrika jorden var vitsippor, blåsippor och liljekonvalj på gång.
Tyvärr var vi för tidiga för orkidéer, svampar mm. Ronja Rövardotterfilmen har en scen härifrån.

Flertalet av oss gick sedan runt kalkbrottet på stigar/slingor och kom då fram till Dammsjön, där  man kunde slå sig ned och titta på utsikten.

Vi grillade korv och åt vår medhavda matsäck. Trevlig stund.
Precis när vi skulle bryta upp kom regndropparna.

Text: Monica Thorell

Se bilder här