Förening Flen

19 sep Vandring till vaggande stenen

20 medlemmar var vi som samlades vid Edströmsvallen i Hälleforsnäs för en vandring till Västgötagårdarna och den ”vaggande stenen”.

Sören Gustafsson och Yngve Lund ciceroner för dagen. Första anhalten Västgötagårdarna. Husen beboddes förr av arbetare på Bruket. Plats för odlingar och ett litet skjul med plats för en gris och lite hönor. Självhushåll.

Gick en mindre stig genom skogen för att komma fram till den ”vaggande stenen”. Beläget innan den mitt i ingenstans låg en av gårdarna och där visade det sig att den gården hade brukats av Sörens farfar och Sörens far hade växt upp där med sina syskon. Blev sedan flytt för familjen in till Hälleforsnäs.

Framme vid den ”vaggande stenen. Stenen är unik. Om man knuffar på den så vaggar den, men står ändå kvar på sin plats!!

Vandringen fortsatte sedan tillbaka mot vindskyddet på udden i Brukssjön. Där hade som seden sig bör ”Knutte” gått i förväg och tänt grillen. I väntan på den gick vi och beskådade de röda näckrosorna. Så vackra.

Ryggsäckarna fram och den medhavda matsäcken och grillade korvarna åts med god aptit.

Sol, vind och vatten. Trevlig stämning. Vi fick allt. Hemgång.
Tack till Sören, Yngve och Knutte.

Text: Monica Thorell

Se bilder här