Förening Kultur Malmö

Torsdagen den 7 november 2023

Bild: mokicherry.com

GUIDAD VISNING på MODERNA MUSEET

Vi samlades 25 medlemmar för att få en guidad visning av Moki Cherry – utställningen samt på egen hand ta del av ”Illegal Spirit of Sàpmi”.

Man blir glad och överraskad av att komma utifrån den grå novemberdagen in i museet där vi möts av så mycket färg i Moki Cherry´s konst. Guiden berättade om hennes kreativitet som gav dessa färgsprakande och fantasifulla skapelser men även om hennes abstrakta målningar. Visningen innehöll även berättelsen om Moki Cherry och hennes familjs liv och leverne.

Moki turnerade i USA och i många andra länder tillsammans med maken musikern Don Cherry och deras två små barn i en Volkswagen-buss. Naturligtvis skulle alltid symaskinen, tygerna och färgpytsar med i bagaget. Jag undrar: Levde Moki Cherry sin dröm !

Anders Sunna

På entréplanet visades ”Illegal Spirit of Sàpmi” som var en av attraktionerna på Venedigbiennalen 2022. Detta mastodontverk berättar om familjen Sunnas långa konflikt med den svenska staten avseende familjens rätt att bedriva renskötsel inom ett visst område. En stor fråga som ständigt pågår i samernas värld och avser ägande och rättigheter inom rennäringen.

Konstnären Anders Sunna har skildrat händelser som verkligen berör en familjs existens och livsvillkor.

Text: Anita Lindhe