Förening Kultur Malmö

Miljö och klimat

Ledorden för stadsdelen Hyllie

Text och bilder: Lena Näslund

Redan på 1960-talet köpte Malmö kommun marken till det som nu är den nya stadsdelen Hyllie. Då var det odlat landskap. 2008 kom första bostadshuset, och målet är 25 000 lägenheter och 15 000 arbetsplatser. Här ska man både kunna bo och arbeta – utan att pendla.

Vår guide Emelie Evenäs

Vi var 20 medlemmar i PRO Kultur Malmö som besökte Hyllie den 20 maj. Härligt väder och en engagerad guide, samordnaren på stadsplanekontoret Emelie Evenäs.

Hon tog oss i lugn takt runt de centrala delarna av Hyllie. Detta är en del av vad vi fick veta:

Hyllie är långt ifrån färdigbyggt. Här bor nu ca 8 000 Malmöbor och målet är 25 000. Här finns både bostadsrätter och hyresrätter, och det finns ett stort intresse för att flytta hit, inte minst med tanke på de goda kommunikationerna. Tåget till stan tar tre minuter.

Målet för kommunen är att Hyllie ska vara Öresundsregionens klimatsmartaste område. Det innebär bl.a. samarbete med EON för att få så mycket solenergi som möjligt.

Här ska finnas en attraktiv stadskärna som lockar både boende och företagare. 1995 köpte Percy Nilsson den markyta som snabbt förvandlades till Malmö Arena. Enligt ryktet betalade han endast en krona för marken, men motivet var att arenan skulle locka till sig fler byggherrar – och så blev det.

P-hus/mobilitetshus med plats för 800 cyklar

Hyllie genomkorsas av två stora genomfartsgator, Hyllie Boulevard och Arenagatan. Alla andra gator är små och smala, och på de flesta får man som bilist inte köra fortare än de människor som promenerar. Det finns parkeringshus på flera ställen. De rymmer p-platser för både bilar och cyklar. Husen kallas för mobilitetshus eftersom de utöver p-platser även ska inrymma bilpooler och cykelpooler samt service till cyklarna. Man ska inte behöva äga sin bil i Hyllie, det ska gå att hyra en i närmsta mobilitetshus.

Intressanta byggnader blandas

Runt Hyllie Stationstorg byggs det fortfarande för fullt. Här har man just öppnat det första av en rad med sex hus som har fått namnet ”Embassy of Sharing”. Sharing betyder dela, och det är precis det man tänker sig. Lokaler, caféer, sällskapsrum, tjänster ska kunna användas av alla. Genom att dela lokaler och tjänster, (dvs låna och hyra av varandra) minskar behovet av att köpa, och det är bra för miljön.

Här byggs också Sveriges största delningssystem av geoenergi. Byggnaderna ska återanvända restenergi samt dela på värme och kyla. Geoenergi finns lagrad i marken och klassas som framtidens smartaste och mest hållbara energikälla. Första nya huset på Hyllie Stationstorg heter Fyrtornet. Det är byggt av trä och ska vara brandsäkert. Här blir det bibliotek och kontor. De övriga husen ska innehålla både bostäder och kontor, och strax intill ska man skapa ett nytt Lilla Torg med restauranger och uteserveringar.

Holkar i stadsparken

Grönskande gårdar

Vår promenad i Hyllie avslutades med besök i Hyllie Stadspark, ett enormt framtidsprojekt som ska ge Hyllie just det grönområde som nu saknas. Den lokala stadsparken får samma yta som Folkets Park inne i Malmö. Här finns redan lekplatser, grillplatser, trädgårdsodling och fruktträd. Plus fågelholkar och holkar för bin och humlor. Fruktträden har flyttat hit från annan växtplats och ska ge frukt redan i höst. Alla får plocka av frukt, blommor och grönsaker, men inte ta allt. Växtligheten ska ge trivsel, inte bidra till torgförsäljning.

Parken är ännu inte helt klar. Just nu bearbetas stora ytor som ska bli gräsmattor och fler lekplatser. Framöver kan man här spela både boule och brännboll, promenera och njuta av den nya gröna miljön.

Lugn promenad genom Hyllie