Förening Kultur Malmö

Alkoholfri vinprovning

Onsdagen den 24 april 2024

Vi var först i Sverige med en Alkoholfri vinprovning

Alkoholfri gin och tonic.
Så startade vår vinprovning på Systembolaget i NK/Hansas hus i Malmö. Överraskningen var stor och smaken fick klart godkänt. Ginen kom från Gordons och hade noll (0) % alkohol.

Vi var 15 medlemmar närvarande. Vi provade ett mousserande, två vita, två rosé och två röda viner. Det var ett trevligt evenemang och våra guider, Jonas och Mattias, var kunniga och roade.

Det var första gången någonsin som Systembolaget i Sverige hade en alkoholfri vinprovning. Det var vår förening som hade tagit initiativet, och framöver kan det kommer efterföljare i resten av landet. Det är vad man hoppas. Det ger ju chanser till ökad försäljning av alkoholfritt.

Av vinerna vi provade var det inte alla som fick höga poäng. Bäst var den sista vi provade, nummer sju (7). Den fick 13 röster av 15 möjliga.

Rösterna gick till en Cabernet sauvignon/Syrah i lätt glasflaska. Pris: 85 kronor. Artikelnummer: 1919-01. Mörkrött i färgen, med smak av mörka bär och en aning sötma. Alkohol 0,5%. Rekommenderas till ljust kött som lamm, kyckling, fläsk.

De alkoholfria vinerna har alltid lite sötma, och rekommenderas inte till oxfilé och annat mörkt kött. Jonas förslog att vi då istället skulle välja en god alkoholfri öl, som man ju har gott om på Systemet.

Detta är vinerna vi provade, och i den ordning som vi smakade på dem:

1. Mousserande från Richard Juhlin i lätt glasflaska 70 cl. Frankrike. Innehåller Chardonay. Artikelnummer 1915-01. Pris 89 kronor. Fin gul färg. Bra bubblor, men noll (0) poäng från deltagarna. Rekommenderas till fisk, skaldjur, sallad och aperitif. Finns på bild här nedan.
  2. Vitt vin, Riesling med namnet ”Eins, zwei, zero”, i glasflaska 70 cl. Artikelnummer 11901-01. Pris 74 kronor. Tyskland. Ljusgul, frisk smak med toner av kiwi och citrus. Sex (6) poäng från deltagarna. Jonas, vår sommelier, rekommenderade dock detta.
  3. Vitt vin, Chenin Blanc med namnet ”Cognato”, i aluminiumburk med pant, 250 ml Artikelnummer 1926-14. Pris: 28 kronor. Fin ljusgul färg, mycket fruktsyra. En (1) poäng från deltagarna. Finns på bild här nedan.
  4. Rosé, sparkling med namnet ”Chavin”, i aluminiumburk med pant, 250 ml. Gjord på druvan Granache, hög sötma. Artikelnummer 1942-15. Fin orange-rosa färg. Doft av vinbär och hallon. Små trevliga bubblor, aningen likt det klassiska Matteus Rosé. Särskilt gott till vegetariska rätter med lite sötma. Sex (6) poäng från deltagarna.
  5. Rosé, Syrah och Cabernet Sauvignon, med namnet ”Sangre de Toro”, i liten lätt glasflaska, 375 ml. Tam doft, liten aning av persika och vattenmelon och smak av svarta vinbär, ogräs och cederträ… Artikelnummer 11967-02. Pris 42 kronor. Tre (3) poäng från deltagarna.
  6. Rött, med namnet ”Cognato”, i aluminiumburk med pant, 250 ml. Cabernet Sauvignon. Artikelnummer1978-14. Pris: 28 kronor. Serveras vid 16 °. Doft av stall. Strävt. Smak av svarta vinbär och skogshallon. Noll (0) poäng från deltagarna.
  7. Se texten här ovan. Det är det vin som fick flest poäng, 13 av 15 möjliga. Baksidan på flaskan finns på bild här nedan.

Alkoholfria viner kan innehålla 0,5 % alkohol. Det är bäst att kolla innan man köper, särskilt om man vill ha tag i 0,0 %. Alkoholfria viner ska inte luftas. Det behövs inte.

Systembolaget har runt 4 000 artiklar på hyllorna, då inkluderas även öl och cider.

Det är ingen pant på glasflaskorna, men burkarna kostar 1 krona i pant och kan lämnas in i matvarubutiker. 334 förpackningar är hållbara, dvs klimatvänliga. Det innebär att de finns i plast som är återvunnen, papper eller aluminium.

Systembolaget är bäst i världen på den här sortens klimatsatsning.

Systembolaget på Hansa är ett av tre bolag som har en vinkällare med tillfälligt fredagssläpp. För den som är intresserad av dessa dyrare och alkoholhaltiga drycker gäller det att vara på hugget på nätet. Klockan 10 varje fredagsmorgon.

Text och bilder: Lena Näslund