Förening Kultur Malmö

Snickeriet

4 000 bostäder i miljö som tar hänsyn till klimatkraven

– Spännande!

Det var sammanfattningen när nitton av våra medlemmar tackade för besöket på Varvsstaden AB, dvs Kockums gamla område i Malmö.

Företaget ägs av PEAB och Balder, och man har köpt hela området av Malmö kommun. Det är ovanligt att en kommun säljer ett så stort centralt beläget område, men det underlättar för planering och byggnation.

Marken är på 360 000 kvadratmeter. Om 20 år ska här finns 4 000 nya bostäder i de gamla Kockumsbyggnaderna. På ett av taken blir det dessutom radhus med egna trädgårdar.

Just nu byggs mest kontor eftersom bostadsmarknaden nästan ligger nere, men planerna för området är storslagna och inriktade på hållbarhet och god mänsklig miljö.

De flesta byggnaderna från Kockums ska vara kvar i en eller annan form. Den andra formen kan innebära att man river, men tar vara på allt som går att återanvända. Förtaget har enorma lagringslokaler för trappor, belysning, tegel, balkar, dörrar, fönster och mycket mera. Fem arkitekter, däribland vår guide Hanne Birk, ser till att allt tas till vara i de byggen som nu pågår.

Hanne Birk: – Hållbarhet är viktigt, alla är införstådda med det. Vi lagrar och digitaliserar det vi har. Det innebär att man på sina datorer har en materialbank där allt som är rivet och sparat finns med. Lätt att hitta, alltså.

Vi fick också veta att färgskalan inne i varvets gamla byggnader var märkvärdigt modern, mild och skön. I föreläsningslokalen, som vi satt i, var det ljus gult, ljust brunt, beige och lite blått. Nyanserna/färgerna har kopierats och ska användas i de kommande projekten.

I samband med Hanne Birks föreläsning fick vi se bilder på allt som hittills har gjorts. Mest imponerande var lyftet av Kockums gamla snickeri. Halva byggnaden revs och halva (ca 40 meter lång tegelbyggnad i fyra våningar) lyftes en halv meter med hjälp av enorma domkrafter. Lyftet genomfördes för att skydda huset från tänkbara och kommande vattenskador.

I Kockums gamla Gjuteri finns nu kontor, café och restaurang. Huset fick Malmö stads stadsbyggnadspris år 2022. Hanne Birk sa att hon hoppades på det stora svenska arkitektpriset för 2024, dvs det som är döpt efter Stockholmsarkitekten Kasper Sahlin. Men så blev det inte. Priset gick till byggnader i Stockholm och Norrköping. Det meddelades två dagar efter vårt besök på Varvsstaden AB.

Text och bilder: Lena Näslund