Förening Kultur Malmö

Potatisåkern

Måndagen den 27 maj 2024

Potatisåkern

Det var där vi var i måndags

Text och bilder: Lena Näslund

17 medlemmar från PRO Kultur Malmö. Regn och sol. Jordgubbstårta och information från hängivna medarbetare på MKB. Det var ett verkligt bra studiebesök.

Rita Thomée, verksamhetsutvecklare på MKB och husvärden Rasim Durakovic tog hand om oss. Rita har arbetat på MKB i 43 år och Rasim i runt 20. Båda älskar Potatisåkern.

– Det är min baby, sa Rita. Bostäderna här har Sveriges bästa kvalitet.

Här bjuds det på Jordgubbbstårta

Under kriget odlade Malmö potatis på den här marken. Därav namnet.

Men på 1990-talet kom bostadsbyggandet igång. Kommunens plan var att MKB endast skulle få en liten undanskymd tomt längst bort från stranden. Privata byggare skulle få bästa tomterna. Men så kom bankkrisen och det enda bolag som hade de ekonomiska musklerna att bygga var MKB och HSB.

Potatisåkern blev MKBs dyraste och mest välplanerade bostadsområde. Här finns över 300 lägenheter, från 2:or för runt 15 000 kronor i månadshyra till etagevåningar på över 200 kvm.

Området är utformat med idéer från ett bostadsområde i stadsdelen Tegel i Berlin.

Det uppfördes efter en stadsplan av den amerikanske arkitekten Charles Moore Länk till annan webbplats. som fick uppdraget av Malmös byggpolitiker. Området är ett av de främsta exemplen på postmodernistisk arkitektur i Sverige. Här finns stora gräsmattor öppna för lek och spel, rejäla planteringar och en hel del konst, men inga lekplatser med sandlådor och lekredskap.

Instruktioner till träningsredskap

Rita Thomée:

– Området planerades för 60-plussare som kanske hade sålt ett hus och ville ha det trivsamt och gott om utrymme. Och så var det nog till en början, men idag har vi gott om barnfamiljer. Lediga lägenheter hyrs snabbt ut igen. De hyrs ut via Boplats Syd. Om man vill bo här måste man ställa sig i bostadskön.

– Utöver den egna bostaden har hyresgästerna/våra kunder också tillgång till bastu, gästlägenheter, festlokaler och träningsredskap.

De sistnämnda finns utomhus och är försedda med enkla instruktioner för hur de ska användas. (Se bild)

I november 2007 utbröt brand i Potatisåkerns största hus. 80 lägenheter förstördes.

Både Rita och hennes kollega husvärden Rasim minns katastrofen. De kallades till jobbet mitt i natten för att hjälpa de drabbade.

Vid den här tiden var det många lägenheter som hade braskamin. Just den här natten blåste det hårt, och en familj upptäckte att det knastrade av eld inne i en garderob. Trävirket i husets tak låg för nära kaminröret, och vinden låg på så hårt att varma rökgaser antände taket. Elden spred sig blixsnabbt.

Alla boende evakuerades, ingen skadades men alla fick sina hem förstörda av eld och vatten.

Huset byggdes upp igen, och sedan dess är braskaminer och andra eldstäder förbjudna att använda i MKBs bostäder.

Ca 60 av de hyresgästerna flyttade tillbaka efter ett år med tillfälliga boenden och idag kan ingen se att huset varit drabbat av en storbrand.

Potatisåkern är väl värd ett besök. Här finns gott om promenadvägar och trevliga miljöer att titta på. Även den som inte är bosatt här kan ha glädje av det.

Väl värt ett besök