Förening Björkskatan

Qigong - Mental koncentration och enkla rörelser

Vi träffas i Forumlokalen onsdagar klockan 10 - 12. 30.
Huvudledare Birgitta Eriksson, telefon 070-296 90 12
Varmt välkommen! Birgitta/Carita

Qigong är meditation i rörelse.
En dag i veckan träffas tio deltagare från PRO Björkskatan för att utöva den kinesiska träningsformen qigong.

Birgitta Eriksson är utbildad ledare inom medicinsk QiGong enligt Biyunmetoden. Biyunmetoden har skapats av mästaren Fan Xiylan. Hon är auktoriserad Qi Gong-mästare och har i Kina tilldelats en professur i medicinsk Qi Gong. Enligt Fan Xiylan utgår rörelserna från en samverkan med naturen. Genom avslappning, naturlig andning, koncentration och naturliga rörelser tillförs livsenergi till kroppen och hjärtat.

Samordningen mellan inre och yttre rörelser, stillhet och aktivitet, ökar människans förmåga till självläkning och förbättrar kroppens egna funktioner. Metoden har uppmärksammats för sina hälsoeffekter och används nu av flera landsting.

Birgitta är kunnig i träningsformen då hon utövat qigong i mer än 18 år. Hon lotsar gruppen rutinerat genom de olika rörelserna. PRO medlemmarna Anna-Lena Lundholm och Carita Ek är tillgängliga som medhjälpare vid en del av gruppens träningspass.

Qigonggruppen träffas utomhus under sommaren. Björkskatans aktivitetspark har något alldeles unikt, nämligen ett trädäck som är reserverat för utövandet av qigong. Från september månad är träningen inomhus i PRO-lokalen på Björkskatan.

"Den vise läkaren botar sjukdomar innan de brutit ut
Citat från det äldsta, 2 500 år gamla, nedtecknade verket om qigong

Qigong enligt Biyunmetoden.
Biyunmetoden är en egenvårdsmetod där man genom avslappning, naturlig andning, koncentration och naturliga rörelser tillför livsenergi (qi) till kroppen och hjärtat.

Utövning av Qigongs rörelseprogram kan del flesta lära sig. Den positiva koncentrationen är viktigare än den yttre rörelsen.