Förening Björkskatan

Fria textilier

Textil-gruppen träffas varje tisdag från kl. 12.30 till kl 14.30 i Forumlokalen.

Eva Berglund och Majbritt Renberg

2023-10-24
Det är ett glatt och trevligt gäng som träffas varje vecka för att dela sin hobby med att handarbeta. Prat och skratt från 24 damer, överröstar klirret av stick- och virknålar.

- Vi har så fantastiskt trevligt, när vi träffas, säger Eva Berglund som tillsammans med Majbritt Renberg är ledare för textilgruppen.

Man kan säga att stickning är den nya yogan. Repetitiva sysslor som stickning och virkning försätter kroppen i ett avslappnat tillstånd liknande det som uppstår vid yoga och meditation. Handarbetet kan både sänka pulsen och blodtrycket samtidigt som nivån av stresshormoner minskar.

Att sticka och virka kräver att händer och huvud samarbetar. Man repeterar och memorerar. Hur många varv - rätt eller avigt - ökning eller minskning? Hjärnan sätts i arbete och stärker minnesförmågan.

Men det viktigaste för alla som stickar eller virkar är ju känslan av meningsfullhet och stolthet när den färdigstickade tröjan eller halsduken är färdig.

Att virka är som att trolla. Du mumlar för dig själv och viftar med en pinne. Alla häpnar över resultatet och undrar hur det gick till. Sagt av okänd

Kontakta cirkelledarna så får du veta vad vi gör.
Maj-Britt Renberg tel. 070-626 73 96 och Eva Berglund tel. 072-3312173

När PRO-föreningen tillhandahåller arbetsmaterialet så säljs handarbetet. Man kan också välja att ta med eget arbetsmaterial och framställa alster för eget bruk.
Textilgruppens arbeten är till nytta till föreningen genom fina vinster till lotteriet.

Visste du det här? Att handarbeta är rena friskfaktorn.

Det har visat sig att stickning och virkning har flera fördelar för din hälsa förutom att det är roligt. Det förbättrar motoriken, håller din hjärna i trim och motverkar depressioner.

En studie vid Princeton University fann att upprepade rörelser och ljud från exempelvis sticknålar frigör hormonet serotonin, som får oss att bli lugnare och hjälper till att placera oss i vår "må bra-zon". När man kopplar av med sitt handarbete minskas hjärtslagen, vilket i sin tur sänker blodtrycket.

Minnet förbättras och hjärnan hålls i trim
Stickning och virkning handlar om att repetera och memorera – hur många varv, rätt eller avigt, vilken färg, ökning eller minskning. Detta gör att hjärnan måste förlita sig på minnet, vilket i sin tur stärker minnesförmågan.

Att sticka och virka är hjärngympa för huvudet och det är en bra aktivitet för att hålla demens på avstånd. Dessutom blir du sannolikt bättre på huvudräkning!

Rörliga fingrar och leder
Genom att handarbeta håller du fingrarna rörliga och lederna mjuka och det kan motverka stelhet och smärta.

Det finns ingen bättre känsla än att avsluta ett projekt. Du har skapat något nytt med din händer, valt mönster, färg och form.

Njut av dina verk och var stolt!