Förening Ljungbyholm

Resa till Huskvarna och Gränna 6 juni 2023

Måndagen den 5 juni kl: 06:15 startade 30 förväntansfulla medlemmar en dagsresa till Huskvarna och Gränna. Gårdbybuss chaufför Leif körde oss tryggt och säkert på vägarna. Första stoppet var vid Öhr café där det blev fika med god smörgås och kaffe samt lite inköp i handelsboden för de som var hågade.
Vidare till Husqvarna museum för att få information av Johnny Augustine om Huskvarnaverkets historia och nutid. Därefter ett studiebesök bland det som producerats under olika episoder, exempelvis gevär, cyklar, motorcyklar och köksmateriel av olika slag.
Det krävs lite mat för att orka med och vi fick en mycket god lunch vid Vättern och en fantastisk utsikt att njuta av.
Vidare till Rudenstams gårdbutik och kafé. Runt omkring odlades äpplen i otroliga mängder och gårdsbutiken bjöd på alla sorter av lokala produkter. Under 70 år har det odlats äpplen på sluttningarna mot Vättern.
Vi tog oss vidare till Gränna och ett besök på Gränna museum och Andréexpeditionen. Marie Lundberg visade oss en film och berättade om Andréexpeditionen innan vi tog oss en titt i museet. En tur i Gränna innan avfärd till Gyllena utterns kaféstuga gav en del inköp av polkagrisar i olika former, färger och smaker.
Efter fika med smörgås och wienerbröd körde Leif oss säkert hem till Ljungbyholm. Tack till Leif på Gårdbybuss från oss medpassagerare.