Förening Ljungbyholm

Natur Ekerödsrasten

Foto: A-C Kittel-Olsson

Resa till Burg i Tyskland

Den 5 - 6 april 2024 samlades ett gäng glada medlemmar vid sockenstugan i Ljungbyholm för avfärd mot Burg i Tyskland. Gårdbybuss med chauffören Leif hämtades oss och vi fick sällskap av flera andra personer som hämtades på lite olika platser under resan. I Rödby äntrade vi färjan som förde oss över ett vackert och lugnt hav till Puttgarden i Tyskland. Vi startade med att handla på Calles och fortsatte sedan till Burg och vårt hotell Wisser.
Även i år var vädret inte på vår sida utan regn och cirka 10-12 plusgrader gjorde att de flesta vilade sig innan det var dags för middag.
På hemfärden stannade vi en kort stund vid "pråmen". Vi färdades tryggt med Leif och Gårdbybuss genom Danmark och Sverige till Ljungbyholm. Under färden kunde vi njuta av landkapets skiftningar och det syntes tydligt att de södra delarna var längre kommet i både blommor och blader än hemma hos oss. Tulpaner, påskliljor, slån och knoppande raps samt grönskande buskar och träd.
En trevlig, rolig och social samvaro under två dagar som gav energi för att möta våren på hemorten. Ett stort tack till Gårdbybuss för ett bra arrangemang.