Förening Ljungbyholm

Kyrkeby bränneri 21 maj 2024

Med fullpackad buss ( 51 medlemmar) Gårdbybuss tog vi oss till Sveriges äldsta och aktiva bränneri, troligtvis har här bränts brännvin sedan 1771 eller ännu tidigare. Vi blev väl mottagna och fick information i mängder om bränneriets historia, mycket spännande. Bränneriet drivs med gamla och traditionella maskiner, ångkraft och hantverk precis som förr. Hjärtat i bränneriet är den gamla ångmaskinen från Birmingham, tillverkad 1875. Brännvinet bryggs på potatis från Ljungbyholm och varje år kommer det ett brännvin med en ny krydda. Ordinarie sortiment är Kyrkeby citron, Kyrkeby ettan och Kyrkeby pors och dessa finns att köpa på systembolaget.

Kyrkeby bränneri

Foto: A-C Kittel-Olsson

Efter information och rundvandring i bränneriet blev vi serverade potatisgratäng och fläskfilé allt uppskattat av medlemmarna och till det fick hågade köpa snaps och annan dricka. Vi gjorde sedan ett nedslag i Vissefjärda museum som hembygdsföreningen äger och driver. Vår historia är viktig att bevara för att knyta till framtiden. Några besökte även den vackert belägna kyrkan som ligger vid Lyckebyån. Vi avslutade resan med att ta oss till Vissefjärda choklad och café. Där blev vi serverade kaffe och bulle samt en chokladpralin med citronkräm - gott. Till Ljungbyholm anlände vi tryggt och säkert cirka klockan fyra efter att ha släppt av några medlemmar på hemvägen. En härlig dag med glädje, underbart väder och lite nya kunskaper.