Förening Skillingaryd

23-05-03 Resa till Öreryd

Onsdagen den 3 maj var vi ett 50-tal medlemmar från PRO och SPF som tillsammans gjorde en resa till Öreryd.
Vi togs emot i Bjerkesalen av Carin Johansson och "Magistern", klädd i en officersuniform från 1940-talet. Deras berättelser om lägren i Öreryd under andra världskriget då norrmän internerades där, var mycket intressanta och både Carin och "Magistern" hade en fantastiskt god berättarförmåga.
Flera av deltagarna på resan hade tillbringat barndomen i Örerydstrakten och hade egna minnen från lägertiden. T.ex. hade Gunvor Danielsson med ett brev som en norsk sjuksköterka som tillbringat tid i lägret, men deporterats till Tyskland, hade skrivit till Gunvors far. Inger Isaksson mindes utomhusbion som hade kommit till för att underhålla de internerade.....
Efter kaffepaus kunde de som ville, följa med på en vandring till några av minnesmärkena från den tiden.
STORT TACK till Inger Lindström, som arrangerade resan och till Carin Johansson och "Magistern" som bjöd på en intressant eftermiddag.

Bjerkesalen har fått sitt namn av en stor väggmålning som gjorts av Bjerke, en av de internerade norrmännen, Han gjorde flera stora väggmålningar för att smycka de trista barackerna.