Förening Taberg

År 2023

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd
Parentation 2023

Körsång - ljuständning och diktläsning foto bol

Den 9 januari samlades PRO Taberg för att ta avsked av de medlemmar som gått bort under 2022. Karin Åstrand tände ett ljus och kören sjöng. Marita Rydén läste en dikt av Atle Burman och en tyst minut hölls för att hedra minnet av de bortgångna.
Den 11 jan startar minigolfen och den 16 jan kan badsugna besöka Hoks Spa. Gymnastiken börjar den 17 jan. Den 9 febr åker vi till Ullared och den 11 febr är dags för Falkenbergsrevyn. På hemlig resa bär det iväg den 22 maj och till hembygdsgården beger vi oss den 19 juni för att njuta av sill och potatis.
Innan fikat fick vi se en film av Sture Hellsten om gamla tider i Taberg. Efter lotteridragningen avslutade ordförande Sölve Alm träffen och hälsade välkommen tillbaka den 13 februari, då det är årsmöte.

foto bol

PRO Tabergs ordförande Sölve Alm välkomnade medlemmarna till föreningsträff och tillika årsmöte den 13 februari. Till årsmötesordförande utsågs Bengt Edh. Mötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året på revisorernas rekommendationer. Styrelsen omvaldes på alla poster och består av Sölve Alm, Bodil Johansson, Asta Karlsson, Eva Nilsson, Anne-May Hedquist, Karin Åstrand, Irene Svensson, Åke Josefsson och Carola Svenningsson.
Efter årsförhandlingarnas slut fick vi av poliserna Marco Sannelius och Niklas Brännström från bedrägerigruppen tips på hur man ska klara sig från att luras av bedragare, som koncentrerat sig på äldre personer. Mycket lärorikt.
En ny medlem hälsades välkommen till föreningen. Efter kaffet med semla vidtog lotteriet. Den 17 mars blir det vinprovning på TSK och den 22 maj ger vi oss ut på hemlig resa. Den 19 juni kan vi njuta av sill och potatis på hembygdsgården. Förslag finns på en resa till Ikea i Älmhult, gubbaträffar om fotbollshistoria, simning på Flahult och en studiecirkel ”Läs och res” om intresse finns. Nästa föreningsträff blir den 13 mars.

Tomas Carlsson foto bol

Den 13 mars samlades PRO Tabergs medlemmar för att lyssna på Tomas Carlsson, som bjöd på låtar från 60-70talet. För detta fick han välförtjänta applåder. En ny medlem hälsades välkommen till föreningen. Den 21 mars äter vi lunch på Ida Skola och den 13 april besöker läsecirkeln ”Läs och res” Huskvarna Vapenmuseum. Ordförande Sölve Alm slog ett slag för cirkeln om fotbollshistoria. Till hemliga resan den 22 maj och kollovistelsen i Mellbystrand i augusti kan man anmäla sig på nästa föreningsträff den 17 april, som är framflyttad på grund av påsken. Då besöker Seniorshopen oss och det serveras räk-och skinksmörgås.

Våra mannekänger text Eva N foto bol

Den 17 april hälsade Seniorshopen på hos PRO Taberg. Våra duktiga mannekänger Bodil, Monica, Yvonne, Eva, Sture och Classe hjälpte till att visade den fina vårkollektionen. Dagen till ära serverades räksmörgås.
Tre nya medlemmar hälsades välkomna till föreningen.
Boulen startar den 25 april på TSK kl 9.15. Man kunde anmäla sig till hemliga resan den 22 maj. Den 19 juni serveras sill och potatis på hembygdsgården. Resan till kollot i Mellbystrand v 33 är fullbokad. Ordförande Sölve Alm avslutade mötet och välkomnade medlemmarna tillbaka den 8 maj, då Christer Möller och Anders Ruberg kommer att leda allsång.

Anders Ruberg, Christer Möller och Bodil underhåller. Text Eva N, foto bol

På PRO Tabergs sista föreningsmöte innan sommaruppehållet gästade Christer Möller och Anders Ruberg oss. Med sång, musik och roliga skrönor lockade de till många skratt och fick oss att sjunga med i gamla välkända visor.
Det finns platser kvar till den hemliga resan 22 maj. ”Läs och Res”cirkeln har avslutning tillsammans med fotbollsgubbarna på TSK den 11 maj. Cirkeln kommer även att besöka Brunstorp den 15 maj och Rosariet den 10 juli.
Den 19 juni blir det sill och potatis i hembygdsparken. Kollot till Mellbystrand är fulltecknat. Ordförande Sölve Alm önskade alla en skön sommar och välkommen tillbaka den 11 september.