Förening Taberg

År 2021

Personer framför träd

Text

Den 13 september hade PRO Taberg sitt första månadsmöte efter den långdragna pandemin. Thomas Persson underhöll oss med ett pärlband av välkända och nostalgiska Frank Sinatra- och Dean Martinlåtar.
De ansvariga för den lyckade kollovistelsen i Mellbystrand tackades för sitt arbete och Ingrid Andersson fick en eloge för sitt engagemang med resan till Falkenbergsrevyn.
Fyra nya medlemmar hälsades välkomna till föreningen.
Den 24 september tävlar vi mot Norrahammars PRO i boule. På Industrimuséet får vi en guidad tur den 30 september och sedan äter vi lunch på Tabergs hotell. Kören startar också den 30 september på TSK kl 9.30. Den 14 oktober styr vi kosan mot Ullared och den 29 oktober återuppstår den populära vinprovningen , denna gång på TSK.
Nästa månadsmöte blir den 11 oktober, då Seniorshopen visar sin höstkollektion.

Mannekänger oktober 21

Mannekänger oktobermötet -21 foto bol

Den 11 oktober samlades PRO Tabergs medlemmar till månadsmöte. Bodil Johansson hälsade alla välkomna och riktade sig särskilt till Christina Fritz, som kommit för att visa Seniorshopens höstkollektion. Christina fick god hjälp av våra duktiga mannekänger Bodil, Ingrid, Monica, Eva, Åke och Reine att visa sina vackra kläder.
Två nya medlemmar hälsades välkomna till föreningen.
Bingot startar nu den 12 oktober i TSK:s klubbstuga kl 14.00. Boulen har säsongsavslutning på TSK den 22 oktober kl 14.00. Men det går fortsatt bra att spela boule på TSK så länge vädret tillåter det. Fast då börjar vi inte förrän kl 10.00. Vinprovningen den 29 oktober är fulltecknad. Inför månadsmötet, tillika årsmöte, den 8 november är det viktigt att man anmäler sig till Carola Svenningsson för att vi ska kunna beräkna åtgången av räksmörgåsar. På novembermötet tar vi även emot anmälningar till vårt egna julbord den 3 december. Det är ett begränsat antal platser.
Bodil Johansson avslutade mötet och välkomnade alla tillbaka den 8 november, gärna skrudade i en vacker eller rolig hatt, eftersom det är hattparad då.

Vinnare i hattparad  2021 herrar

Vinnare hattparad 2021 herrar. foto bol

Sångkören november 2021

Sångkören nov 2021 foto bol

PRO Taberg började månadsmötet den 8 november med årsmötesförhandlingar. På grund av att pandemin försenat årsmötet rekommenderade valberedningen mötet att förlänga styrelsens mandat till nästa ordinarie årsmöte i februari 2022. Mötet godkände förslaget. Så Sölve Alm kvarstår som ordförande, Jan Ericson som kassör och styrelsen ansvarar gemensamt för posten som studieombud. Övriga styrelseledamöter och kommittéansvariga fortsätter också till nästa årsmöte. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet på revisorernas rekommendation.
Efter årsmötets avslutande fortsatte månadsmötet, där medlemmarna förhöjde stämningen med sina fantastiska hattkreationer. Det blev en knivig fråga för de enväldiga domarna att utse vinnare i hattparaden, men valet föll slutligen på Gunhild Modin och Bertil Timarson. Kören underhöll både före och efter kaffepausen, där det serverades räksmörgås.

PRO Tabergs medlemmar samlades den 13 december för att på årets sista månadsmöte avnjuta julgröt och skinksmörgås. Kören bjöd på ett knippe julsånger som de församlade kunde sjunga med i. Kyrkoherde Anton Jalnefur höll en julbetraktelse över den kommande helgens glädjebudskap.
De ansvariga för julbordet i MIF:s klubbstuga fick en stor eloge för de myckna arbete de lagt ner. Det planeras en Ullaredsresa den 8 februari och ett besök på Falkenbergsrevyn den 26 mars nästa år. Efter lotteridragningen avslutade ordförande Sölve Alm mötet och hälsade alla välkomna tillbaka den 10 januari, då det hålls parentation över bortgångna medlemmar.