Förening Taberg
Personer framför träd

Text

På PRO Tabergs månadsmöte den 13januari hölls parentation över de medlemmar som avlidit under 2019. Kören sjöng, det hölls en tyst minut och ljus tändes när de bortgångnas namn lästes upp och Jan Ericson läste en dikt.
Fem nya medlemmar hälsades välkomna till föreningen. Det finns några platser kvar till Ullaredsresan den 26 februari. Den 12 mars spelar Corgi Jazzband på City Hotel. Gymnastiken börjar den 14 januari.
Efter lotteridragningen avslutade ordförande Sölve Alm mötet och hälsade välkommen tillbaka på årsmötet den 10 februari

Ordförande Sölve Alm hälsade PRO Tabergs medlemmar välkomna till årsmöte den 10 februari. Innan årsmötesförhandlingar påbörjades informerade Matilda Bragd från smittskyddsenheten på Ryhov om våra vanligaste smittsamma sjukdomar. Hon förklarade på ett tydligt och lättförståeligt sätt sjukdomarnas förlopp och smittovägar och tipsade om hur man kunde skydda sig för att undvika smitta.
Till att leda årsmötesförhandlingarna utsågs Karl-Olof Fransson och efter att ha gått igenom verksamhetsberättelsen, de ekonomiska rapporterna och revisionsberättelsen beviljade mötet styrelsen ansvarsfrihet för 2019 på revisorernas rekommendation. Valberedningens förslag godkändes och styrelsen består av Sölve Alm, Bodil Johansson, Jan Ericson, Eva Nilsson, Karin Åstrand, Irene Svensson, Ulf Lindholm, Åke Josefsson och Carola Svenningsson.
Efter kaffet och semlan kåserade Karl-Olof Fransson, även kallad Kalle Bam-Bam, över sina vedermödor när han åkt tåg.
Datum för vinprovningen är ändrad till den 3 april och den 23 mars blir det besök på Industrimuséet i Norrahammar. Sölve Alm avslutade mötet och hälsade välkommen tillbaka den 9 mars, då det blir mannekänguppvisning.

På månadsmötet den 9 mars fick PRO Tabergs medlemmar tips på hur de ska klä sig nu i vår, då Seniorshopen visade sin fina vårkollektion med hjälp av våra duktiga mannekänger Monica, Bodil, Ingrid, Monica, Åke och Uno.
Den 12 mars underhåller Corgi Jazzband på City Hotel, den 14 mars besöker vi Falkenbergsrevyn och den 23 mars guidas vi på Industrimuséet i Norrahammar. Vinprovarkvällen den 3 april är fulltecknad. Den 28 maj planeras en hemlig resa och sedan är det dags att anmäla sig till kollot i Mellbystrand i augusti.
Ordförande Sölve Alm framförde ett särskilt tack till arrangörerna av hjärt-och lungräddningskursen, som rönt stor uppskattning av dem som deltagit.
Han tackade för visat intresse och hälsade välkommen tillbaka den 20 april då Angelita Nooni underhåller. Han betonade särskilt att månadsmötet flyttats fram en vecka på grund av röd dag på ordinarie mötesdag.

Den 14 september samlades medlemmar från PRO Taberg med medhavd kaffekorg i hembygdsparken för att umgås. Vädrets makter stod oss bi så vi kunde sitta ute och njuta av trevlig musik framförd av Sören Ekwurtzel och Leif Almgren och även delta i allsång. Föreningen bjöd på korv och bröd och hugade medlemmar gick en tipspromenad med kluriga frågor. Lycklig vinnare blev Irene Svensson.
Då månadsmötena är inställda fram till jul har vi förlängt boulesäsongen tills det blir för kallt att vara ute. Även svampexkursioner är inplanerade framöver. Information om detta kommer.

Tipspromenad Hembygdsparken okt 2020 foto bol

PRO Taberg har än en gång haft en träff på hembygdsgården den 12 oktober och liksom den 14 september hade vi tur med vädret. Besökarna kunde avnjuta sin medhavda kaffekorg i solsken och trevligt sällskap och blev dessutom bjudna på korv av föreningen. Intresserade gick även en tipspromenad, där de kluriga frågorna satts samman av Bengt Olausson. Första pris gick till Margit Sjöö, som svarat rätt på alla frågorna.
Boulen kommer att fortsätta så länge vädret tillåter det. Svampgruppen kommer att ha avslutning på TSK den 16 oktober.
Vi funderar även på andra aktiviteter och återkommer senare med mer information.

Träff på Månsarps IP foto bol

Måndag 9 november samlades ett 50 tal från PRO Taberg på Månsarps Idrottsplats där vi testade kunskaperna i en tipspromenad där frågorna var placerade runt om bandybanan. Ulla Britt Andersson klarade flest frågor och fick välja först på prisbordet. På skiljefrågan som var – hur lång är floden Nilen ? – gav Bodil Johansson ett nästan exakt svar. Sture Svenningsson var grillmästare och serverade grillkorven som föreningen bjöd på och den smakade alldeles utmärkt. Efter ett par timmar var samlingen över och frågan som fanns hos alla var ”om möjligheterna att kunna träffas igen på ett säkert sätt ” ???