Förening Leva Livet

Till medlemmar i PRO Leva Livet!!

Hoppas Ni mår bra och har det bra. Det är klart prövningar för oss att inte kunna umgås som vanligt med våra nära och kära. Förhoppningsvis är det för en kortare tid, men det beror i stort utsträckning på hur vi sköter oss och följer alla anvisningar. I går kunde vi tyvärr ta del av en undersökning som visade att många av oss äldre inte ändrar våra vanor trots starka rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. Det är oansvarigt inte bara mot oss själva utan också gentemot sjukvården, som vi tvingas uppsöka om vi blir sjuka, alla vet hur ansträngd den är idag. Vi har många som inte har några nära att tillgå och då vill vi påminna om vårt erbjudande i tidigare brev om att Ni kan ringa någon av oss om Ni behöver prata om Er situation. Så till ett annat problem, som alltid florerar, men blir än värre nu. Tyvärr är det många som inte är ärliga och genom olika finter försöker lura oss äldre på bl.a. pengar. I en artikel i gårdagens LT uppmanar polisen oss äldre att alltid kontrollera legitimation när vi får besök av personer, som uppger sig vara från hemtjänsten eller liknande. En person i Bräcke blev häromdagen av med kontanter när hen släppte in en besökare, som visade upp en tillsynes giltig legitimation. Varningen från polisen är: Lås aldrig upp dörren för någon Du inte säkert vet är ute i ärliga avsikter, låt ev. besökare stå utanför låst dörr tills Du försäkrat Dig om att personen är OK. För många av oss kan dessa rekommendationer verka löjliga och onödiga, men även den mest kloke och väl utbildade kan luras.
I dagarna har det kommit fejkade brev till PRO distriktet där man tagit reda på de anställdas namn och vilka som är ordförande i våra olika föreningar och skickar sedan mail där de anmodar oss att göra internationella banköverföreningar. Brevet är underskrivet med de två som är anställda på PRO distriktet. Oärliga hittar alla vägar att luras. Jag hoppas ingen går på det försöket till bedrägeri.
Trots allt, vi får också ljus och förhoppningsfull information. Flera länder fortsätter visa upp siffror på allt färre smittade och sjuka. Här hemma säger experterna att smittan inte sprider sig så mycket, som man befarat. Det går ändå inte att frångå att vi alla måste lyda alla förmaningar vi får, speciellt vi äldre.
Var rädda om Er, åter igen, vi finns om Ni behöver oss, hälsar styrelsen för Leva Livet.
Östersund den 25 mars 2020