Förening Leva Livet

Integritets- och personuppgifts-hantering vid resor

2024-01-01

Integritets- och personuppgifts-hantering vid resor

När du bokar en resa med oss sparar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra vår överenskommelse med dig och boka in dig på ditt researrangemang. Du kan närsomhelst kontakta oss för att ändra din kundinformation eller för att bli borttagen. Hör gärna av dig till oss om du har frågor.

PRO Leva Livet är personuppgiftsansvarig enligt dataskyddslagen.

När du bokar en resa
När du bokar en resa med oss behöver vi vanligtvis följande uppgifter för att kunna boka in dig och fullgöra vårt avtal. Anmälan görs via din privata e-post till vår reseansvarigas privata e-post.
Det här är vad som sparas hos den som är reseansvarig:
Namn, adress, e-postadress, telefonnummer, diet. I vissa fall behövs även ditt födelsedatum och dina passuppgifter samt eventuellt ytterligare uppgifter för att kunna genomföra bokningen.

Följande uppgifter hanteras av oss samt förmedlas till respektive samarbetspartner, bussbolag, flygbolag och flygbokningssystem
Namn, kön, födelsedatum, diet. Ibland också passuppgifter. I din flygbokning finns normalt också vårt telefonnummer för att flygbolaget ska kunna komma i kontakt med oss.

Följande uppgifter förmedlas till samarbetspartner på resmålet:
Namn och vem du delar rum med, diet. Ibland förmedlas även ditt födelsedatum, dina passuppgifter samt nationalitet, tex när du ska passera en landsgräns eller bo ombord på en båt där landningstillstånd krävs.

Kortbolag och banker
När du betalar med betalkort eller via din internetbank hanterar de dina uppgifter, precis som vid alla betalningar du gör via din bank. När din betalning är genomförd skickas ditt namn, inbetald summa samt datum för betalningen till vår kassör som informerar den reseansvariga om din betalning.

Övrigt
Vi informerar alla våra samarbetspartners om att dina personuppgifter enligt lag måste förvaras säkert och inte får föras vidare till tredje part samt att de ska raderas sex månader efter hemkomst.
Våra reseansvariga raderar också sina uppgifter sex månader efter resan.

Kontakta gärna oss om du har frågor. Om du vill ändra din kundinformation eller radera dina personuppgifter så ber vi dig kontakta oss. På förfrågan raderar vi dina personuppgifter. Dina betalningar/fakturor sparas hos oss i sju år då bokföringslagen kräver det. Om du har särskilda skäl kan vi hjälpa dig att anonymisera personuppgifterna i dina fakturor.

Om du är missnöjd med vår hantering av personuppgifter kan du kontakta Datainspektionen som är tillsynsmyndighet på telefon 08-657 61 00 eller e-post datainspektionen@datainspektionen.se.
Vi värnar om våra resenärers integritet och vill gärna hjälpa dig.

Om du har frågor om hanteringen av dina personuppgifter så ber vi dig kontakta oss på vår mail levalivet@pro.se så svarar vid dig per e-post eller ringer upp dig inom en vecka.

Välkommen att höra av dig !