Förening Leva Livet
ljus pixabay

Julbrev

Hej alla medlemmar i PRO Leva Livet!

Vi har haft ett intressant och aktivt år i vår förening. Nya medlemmar strömmar till oss och vi är nu uppe i över 600. Vi uppskattar att så många kommer till varje trivselmöte. Ni som var på vårt höstmöte den 22 november kunde konstatera att vårt program är lika digert även kommande år. Som vanligt är vi tacksamma för att få Era önskningar till programpunkter, vi är till för Er.

Så till allvarligare saker. Vi har blivit ombedda att göra oss observanta på faror, som lurar.

Som Ni väl vet förekommer mycket lurendrejeri riktat mot oss äldre. Inte minst alla telefonbedrägerier. Därför vill vi ge några tips på hur vi kan skydda oss. Tips, som polisen ger ut. Om någon ringer upp Dig och Du blir osäker ska Du avsluta samtalet. Oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag, eller en myndighet. Förbered något Du kan säga för att avsluta samtalet snabbt eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

Identifiera Dig aldrig med bank-id!! Lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber Dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

Lita inte på den som ringer!! Bedragaren kan försöka stressa Dig genom att säga att Du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut. Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om Dig.
Om Du misstänker att Du blivit utsatt för ett bedrägeri:
• Kontakta Din bank direkt
• Ring 114 14 för att göra polisanmälan. Ring 112 vid akuta ärenden.
• Ta stöd av någon i Din närhet.

Så till trevligare saker. Vi har ett julmöte att se fram emot den 13 december, kl. 14-16 på Travet. Ni är alla så varmt välkomna då. Vi besöks av Estrad Norrs (Hjulsaga).
Tyvärr är det väl så att alla inte kan komma då, därför önskar vi Er andra redan nu en riktigt god jul och ett gott nytt År. Välkomna att vara med oss 2024!

Bästa hälsningar från styrelsen i PRO Leva livet!

Marianne Stålberg, ordförande
Östersund den 30 nov 2023