Distrikt Gävleborg

PRO-Vetarna

vet

anita

Här kommer information om PRO vetarna att finnas.

PRO Vetarna 2024

Samorganisation

Segrare

Distriktsfinal

Hälsingland

Hälsingefinal 10 maj Pdf, 797.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Bollnäs

Segersta Pdf, 403.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Söderhamn

Mo-Bergvik Pdf, 5.7 kB, öppnas i nytt fönster.

S.Hälsingland
Mo-Bergvik Pdf, 399.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Ovanåker

Ljusdal

Hennan

Nordanstig

Nordanstigskusten

Hudiksvall

Hudiksvall Pdf, 400.2 kB, öppnas i nytt fönster.

N.Hälsingland Hudiksvall Öppnas i nytt fönster.

Gästrikland

Gästrikefinal 17 maj Pdf, 880.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Hofors

Torsåker Pdf, 66.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Sandviken

Storviksbygden

Gävle

Hamrånge Öppnas i nytt fönster.

Ockelbo

Inför PRO- Gävleborgs tävlingsår 2023 avseende PRO-Vetartävlingar i distriktet, är ambitionen att ALLA distriktets föreningar ska delta i tävlingens första omgång när det utses ett vinnande lag.

I Hälsingland deltar alla föreningar. Målet är nu att även Gästriklands alla PRO-föreningar ska anmäla lag från varje -förening. Samorganisationerna arrangerar tävlingar för att utse ett vinnande lag i respektive kommun. Därefter tävlar man om att bli bäst i Hälsingland respektive Gästrikland. Som sedan tävlar om att bli bäst i Gävleborg. Det laget deltar sedan i den regionala tävling som bestäms av RIKS. Den som sedan vinner den regionala tävlingen deltar i en av Riks arrangerad final.

Tävlingen är en mycket populär i PRO:s verksamhet och skulle därför vara berikande för distriktets verksamhet om alla 46 föreningar deltog i den första omgången av tävlingar. Hoppas det blir så i 2023 års arrangemang av PRO-Vetarna.

Tävlingsansvariga är Sven-Erik Jansson Sandarne för Hälsingland samt Carl-Erik Thörngren Österfärnebo för Gästrikland.

Inför PRO- Gävleborgs tävlingsår 2022 avseende PRO-Vetartävlingar i distriktet, är ambitionen att ALLA distriktets föreningar ska delta i tävlingens första omgång när det utses ett vinnande lag. Ett lag som sedan deltar i den regionala tävling som bestäms av RIKS. Den som sedan vinner den regionala tävlingen deltar i en av Riks arrangerad final.

Tävlingen är en mycket populär i PRO:s verksamhet och skulle därför vara berikande för distriktets verksamhet om alla 46 föreningar deltog i den första omgången av tävlingar. Hoppas det blir så i 2022 års arrangemang av PRO-Vetarna.

Tävlingsansvariga är Sven-Erik Jansson Marmaverken för Hälsingland samt Axel Andersson Hamrångefjärden för Gästrikland.

På grund av pågående Covid 19, kunde inga tävlingar genomföras under våren. Pandemin lättade under sommaren, så vi fick 2 månader på oss att ta fram distriktets lag till regionfinalen i Örebro. Tack alla lagledare och lag, som ställde upp med så kort varsel!

När krutröken lagt sig över dom olika slagfälten, återstod lagen från PRO Sätra i Gävle och PRO Ovanåker, vilka gjorde upp om titeln "distriktsmästare" och därmed också om platsen i region-finalen. Det blev Sätra - laget som fick åka till Örebro, där man lade beslag på 3:e platsen.

Inför nästa tävlingsår för våra PRO – Vetare i distriktet, är ambitionen att få med ALLA våra föreningar i första omgången. I Hälsingland är denna ordning redan införd, medan det i Gästrikland är genomfört i Sandviken och Hofors, där samtliga föreningar deltar med lag i tävlingen. Återstår då två samorganisationer: Gävle och Ockelbo, där vi har de några föreningar som ännu inte deltar i tävlingen. Glädjande nog är fler föreningar i Gävle med än tidigare år.

Vi arbetar med att få med dom övriga, eftersom tävlingen är en av de mest populära verksamheterna inom PRO–distriktet och därför borde komma alla våra medlemmar till del. Vi kommer redan i höst att ta upp frågan med samorganisationerna i Gävle och Ockelbo, för att tillsammans med dem försöka nå målet – ALLA skall med!