Distrikt Gävleborg

Golf

Moderatbandy

Här kommer information om Golf inom distriktet att finnas.

• anordna kvaltävlingar i länet
  • utse vilka som ska representera PRO Gävleborg vid riksmästerskapet 2023.

Golfrådet har samma problem som övriga råd – att nå ut med sin information till medlemmarna.

• Öka intresset för golf bland medlemmarna.
  • 2023 ska i genomsnitt minst 39 medlemmar delta vid varje tävling.

Vi ska

• anordna tre tävlingar under våren och sommaren 2023. Dessa tävlingar är kvalificerande till PRO:s riksmästerskap
  • förbättra informationen ut till golfspelande PRO-are
  • engagera fler klubbar som är beredda att ansvara för en av de tre deltävlingarna.

Riksmästerskapet

Distriktet står för rese- logi- och matkostnader för det lag som representerar distriktet.

Däremot står inte distriktet för kostnaderna för deltagare i de individuella tävlingarna.

Tävlingsansvariga är Anna-Greta Roos Stridh Bollnäs för Hälsingland samt Kerstin Norlin Gävle för Gästrikland.

• anordna kvaltävlingar i länet
  • utse vilka som ska representera PRO Gävleborg vid riksmästerskapet 2022.

• Öka intresset för golf bland medlemmarna.
  • 2022 ska i genomsnitt minst 39 medlemmar delta vid varje tävling.

Vi ska

• anordna tre tävlingar under våren och sommaren 2022. Dessa tävlingar är kvalificerande till PRO:s riksmästerskap

Riksmästerskapet

Även under 2021 påverkade pandemin möjlighet att anordna golftävlingar. Samtliga distrikt i landet uppmanades att anordna en tävling, ett DM, i slutet av augusti. Riksmästerskapet skulle avgöras ”på papperet”, genom att de två bästa resultaten i dam- respektive herrklassen ställdes mot övriga lag i landet.

I Gävleborg fick Bollnäs Golfklubb stå värd för tävlingen. Fredag den 27 augusti samlades 30 personer, 6 damer och 24 herrar från 7 olika golfklubbar i länet för att tävla om att bli årets PRO-lag. Några dagars ihållande regn gjorde att det in i det sista rådde osäkerhet om tävlingen skulle kunna genomföras men lyckligtvis fick vi klartecken att köra.

Det segrande laget som fick representera Gävleborg i RM bestod av: Birgitta Westlund, Gävle, Inga Stenberg, Ingvar Ingeroth och Kjell Åhlund från Bollnäs. I riksmästerskapet slutade laget på en nionde plats av elva tävlande lag.

Tävlingsansvariga har varit Anna-Greta Roos-Stridh för Hälsingland och Kerstin Norlin för Gästrikland.

Välkomna alla golfande Pro:are att anmäla dig till ett kombinerat distrikts- och riksmästerskap i golf!

Tävlingen spelas på Bollnäs GK fredagen den 27 augusti med första start kl 11.00. Spel sker från valfri tee och ska föranmälas på Min Golf.
Distriktsmästerskapet spelas som individuell slagtävling, så kallad slaggolf, med handicap. Nettoscoren är den slutgiltiga score som gäller i tävlingen. En dam- och en herrklass.

Riksmästerskapet genomförs ”på papperet” genom att resultatet från de två bästa damerna och de två bästa herrarna i distriktsmästerskapet räknas ihop och utgör distriktets lagresultat i riksmästerskapet.

Priser i riksmästerskapet
De fyra distriktsrepresentanterna i riksmästerskapet vinner, förutom äran, varsitt presentkort på 500 kr från riksorganisationen. I riksmästerskapet delas medaljer ut till deltagarna i de tre bästa distrikten och vandringspriset går till vinnande distriktslag.

Priser i distriktsmästerskapet
Antalet deltagare avgör prisbordets storlek och vi hoppas kunna bjuda på ett generöst prisbord!

Tävlingsgreenfee: 200 kr

Tävlingsavgift: 100 kr

Frågor och funderingar!?

Kontakta:
Kerstin Norlin, tel. 0730-879860, kerstin.b.norlin@gmail.com

Anna-Greta Roos-Stridh, tel 0705-615976, annagreta.roos.stridh@gmail.com

• anordna kvaltävlingar i länet
  • utse vilka som ska representera PRO Gävleborg vid riksmästerskapet 2021.

• Öka intresset för golf bland medlemmarna.
  • 2021 ska i genomsnitt minst 39 medlemmar delta vid varje tävling.

Vi ska

• anordna tre tävlingar under våren och sommaren 2021. Dessa tävlingar är kvalificerande till PRO:s riksmästerskap