Distrikt Gävleborg

Boule

Boule spelas i nästan alla föreningar inom vårt distrikt.

Klot

Här kommer vi att informera om Boule inom distriktet.

För 2023 gäller att bouleverksamheten fortsätter vara omfattande i distriktet. Målsättningen är att bibehålla den mycket omfattande verksamheten. Distriktsmästerskap och Riksmästerskap arrangeras men det är inte det viktigaste, den sociala kontakten har större betydelse.

Gästriklands Boulekommitté fortsätter att stödja tävlingsverksamheten i föreningarna och hjälpa till med tävlingsuppläggen. Även finslipa uttagning till Riksmästerskapet tillsammans med Hälsinglands tävlingsansvarige.

Arbetet med att skapa ett seriespel i Gästrikland ska fortsätta och föreningarna ska ges stöd med enkla träningsinstruktioner och regeltolkningar.

Även i Hälsingland ska vi försöka få till lite mer tävlingar och helst ett seriespel. Vi ska även se till att få uttagningstävlingar i varje samorganisation där segrarna sedan möts i en Hälsingefinal. Från denna går tre lag vidare till en distriktsfinal där man möter tre lag från Gästrikland. Segraren där går vidare till Riksmästerskapet i Gysinge.

Tävlingsansvariga är Hans Andersson Åshammar för Gästrikland samt Ralf Ivarsson Ovanåker för Hälsingland.

För 2022 gäller att bouleverksamheten fortsätter vara omfattande i distriktet. Målsättningen bör vara att varje förening har ett boulegäng. Distriktsmästerskap och Riksmästerskap arrangeras men det är inte det viktigaste, den sociala kontakten har större betydelse. Målsättningen är att bibehålla den mycket omfattande verksamheten.

Gästriklands Boulekommitté som bildades 2019, ska utvecklas. Uttagning till Riksmästerskapet ska finslipas, förhoppningsvis tillsammans med Hälsingland.

Hälsingland fortsätter med att få fram en segrare i varje kommun (samorganisation) som sedan möts i en Hälsingefinal. Från denna går tre lag vidare till en distriktsfinal där man möter tre lag från Gästrikland. Segraren går till Riksmästerskapet i Gysinge.

Det har inte varit någon tävlingsverksamhet i Hälsingland under året dels på grund av Corona och dessutom har det saknats tävlingsansvarig. I slutet av augusti blev Ralf Ivarsson Ovanåker vald till tävlingsansvarig men har inte hunnit mer än ett försök att få lista på ansvariga i föreningarna. Förhoppningsvis kommer spel igång i under 2022.

Det har i Gästrikland varit begränsad bouleverksamhet på grund av Corona, men det har spelats i föreningar med lite större banor. Ett fåtal tävlingar har genomförts, den största var distriktsmästerskapet som fick ersätta riksmästerskapet i Gysinge. Det enda positiva för Gästriklands del är att vi fått en ny inomhushall med tre banor i Storvik.

Tävlingsansvariga är Ralf Ivarsson Ovanåker för Hälsingland och Hans Andersson Åshammar, för Gästrikland.

Boule spelas i nästan alla föreningar inom vårt distrikt. Det är en aktivitet där man har kul ihop och får lite nyttig motion. Tävlingar genomförs i distriktet som korar ett mästarlag, detta lag går vidare i fortsatt finalspel.

För 2021 gäller att bouleverksamheten fortsätter att vara omfattande i vårt distrikt. Målsättningen bör vara att varje förening har ett boulegäng. Man har roligt tillsammans och får frisk luft och motion som bidrar till friskvården. Distriktsmästerskap och Riksmästerskap arrangeras men det är inte det viktigaste, den sociala kontakten har större betydelse. Målsättningen är att bibehålla den mycket omfattande verksamheten.

Vi ska utveckla arbetet för Gästrike Boulekommitte som bildades 2019.

Vi ska fortsätta arbetet med att skapa ett seriespel i Gästrikland. Vi ska ha fram tre lag inför en distriktsfinal. Vi ska hjälpa föreningarna med enkla träningsinstruktioner och regeltolkningar.

I Hälsingland fortsätter vi med att få fram en segrare i varje kommun (samorganisation) som sedan möts i en Hälsingefinal. Från denna går tre lag vidare till en distriktsfinal där man möter tre lag från Gästrikland. Segraren går till Riksmästerskapet i Gysinge.

Tävlinsansvariga är Hans Andersson Åshammar för Gästrikland. För närvarande finns ingen från Hälsingland.