Förening Mora

Medlemsmöte 2016-09-27

Minnesanteckningar fört vid Mora PRO:s medlemsmöte den 27 september 2016 på Andreasgården.
b

Ordförande Jons Ingemar Larsson hälsade välkommen till alla medlemmar och till Christina Christensson från Hjärt- Lungfonden.
Christina arbetar som läkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Hon gjorde sin läkarpraktik på Mora lasarett och tyckte det var trevligt att komma till Mora igen. Hjärt- lungfonden bildades i början av 1900-talet för att bekämpa tuberkulos. De samlar in och delar ut pengar till forskning.
I Sverige finns 1,4 miljoner som har någon hjärtsjukdom. Det är största dödsorsaken om man räknar in stroke. Omhändertagandet vid hjärtinfarkt är viktigt, det är nu bra i ambulansen och på akuten.
Historik: 1942 började skärmbilds-bussar åka runt i landet för att hitta TBC.
På 1950-talet kom hjärt- lungmaskinen vid operationer.
Slutet av 1950-talet kom pacemakern.
På 1970-talet med kranskärlsoperationer.
På 1980-talet började man med hjärttransplantationer.
På 1990-talet kom kvalitetsregister, för att få den bästa och lika behandlingen för olika sjukdomar i hela Sverige.
1999 behandlingar av hjärtat utan att öppna bröstkorgen.
2008 klaffbyte genom att gå in i ljumsken.
2010 hjärtstoppsapparater utanför sjukhusen.
2012 vaccin mot åderförkalkning.
Hon visar en bild på hjärtat och förklarar hur hjärtat fungerar med förmak och kamrar. Det finns olika rubbningar i hjärtat. Går det för fort ordineras man medicin, går det för långsamt opererar man in en pacemaker. Får man hjärtklappning eller blir yr ska man kontakta sjukvården som gör en utredning, bl a med EKG. Förmaksflimmer blir när den elektriska cirkeln i förmaket rubbas. En del orkar sämre och en del visar inga symtom. Förmaksflimmer ökar risken för proppbildning - stroke, därför ges blodförtunnande medicin. Man anser att risken för att få en hjärnblödning är mindre än risken för att få en propp.
Hjärt-lungfondens mål är att inom 10 år hitta alla som har anlag, att förbättra livskvaliteten och minska risken för framtida hjärtbesvär.
Hjärt-lungfonden bekostar små apparater som används för att mäta EKG flera gånger per dag.
Svar på frågor: Behandling med medicinen Trombyl kan vara hela livet eller tills vidare.
Extra slag i hjärtat är vanligt och är inte en risk för hjärtinfarkt.
Medicinen Varan påverkar 4 ämnen i blodet. De nyare medicinerna påverkar ett ämne. Äter man Varan ska man inte äta gröna grönsaker, blåbär eller jordgubbar. Med de nya medicinerna kan man äta allt.
Det finns sjuksköterskemottagningar för infarkt-patienter och man håller på att bygga upp sköterskemottagningar även för flimmer-patienter.
Har man kärlkramp, hjärtinfarkt bör man röra på sig, främst benen genom promenader. Ingemar tackar henne och hon får en liten ängel och en PRO-penna.
Fika med smörgås och kaffe.
Ingemar förrättar val av sekreterare. Maria Mårtensson väljes.

Arne Pettersson: Om den nya storregionen ”Svealand”.
På 1600-talet delade Axel Oxenstjärna in Sverige i landskap. Det har fungerat någonlunda bra sedan dess. Nu håller man på med en nya utredning som ännu inte är helt klar. Den görs av Barbro Holmberg (s) och Kent Johansson (c). Dalarna ska ingå i Svealand tillsammans med Uppland, Västmanland, Gästrikland, Närke och Södermanland. Det är mycket stora avstånd. Han anser att det är ett hastverk. Landsting och kommuner har haft 2 månader på sig att sätta sig in i den. Det har inte redovisats någon konsekvensbeskrivning, i stort sett endast en karta över 6 län. Kommer den att drivas igenom utan att lyssna på folket? Mora kommun ordnade en sammankomst efter påtryckning från Arne. Men den var dåligt besökt. Dålig annonsering. Riksdagen, som ska ta ställning våren 2017, har ännu inte fått en helt klar utredning!
En sammanslagning i Västra Götaland gjorde för några år sedan. Ingen har haft något possitivt att säga om denna. Vissa kommuner har inte ens fått en representant i styrelsen. Det sägs att det ska bli billigare, men vården av tex en hjärtpatient kommer ju att kosta lika mycket då som nu. En medlem sa: Jämför med omorganisationen av polisen. Polisen fungerar sämre nu.
Arne tycker man ska vänta till efter nästa val med beslutet. Då har alla chansen att välja bort dom som vill ha storregion.
Mora kommuns svar finns att läsa på kommunens hemsida.
Ingemar läser upp PRO:s remissvar. Det godkändes enhälligt. Han skickar det till Finansdepartementet, Dalarnas tidningar och till PRO Riks.
Information från styrelsen: Kommunala pensionsrådet kommer på nästa sammanträde att behandla hur Dalatrafiken fungerar nu. Lämna frågor till styrelsen!
Steinar Dahl: Kavalkad sänds varje måndag kl 18:00-19:30 i radion på 94,1 Mhz. Det är Livskällan som spelar musik vi minns och önskelåtar. Medlemmar kan vinna fina priser. Medlemsavgift 100 kr per år. Livskällan ordnar underhållning på äldreboenden i Rättvik och Mora. Den 19 december ordnas julfest i Öna bygdegård med underhållning och skinksmörgås.
Inger Borg rese- och medlemsansvarig: Hälsar 2 nya medlemmar välkomna.
Kryssningen med Larz Kristerz gick bra. Lunchen för 80-åringar var trevlig med underhållning av Gunnel och Rolf.
Planerade resor: i början av december en Ålandskryssning med Luciafirande i Stockholm.
Ruggugglan visas för sista gången i Falun. Inger har beställt biljetter 21 januari 2017.
Jons Ingemar: PRO kommer att finnas på gågatan med början tisdagen 4 oktober. Informera om PRO och bjuda på kaffe.
Den som värvar en ny medlem får 4 skraplotter, den nya medlemmen för också 4 skraplotter.
Barbro Morén: Försättar dragning av årorna.
Ingemar tackar för i dag.
Vid anteckningarna
Gunilla Wikstrand