Förening Mora

Medlemsmöte Maj 2016

.

Anteckningar fört vid PRO Moras medlemsmöte den 24 maj 2016 på Sollerön.

Dagen började med att vi gick en tipspromenad inne i kommunalhuset. Ute var det ruggigt och det småregnade. Vi blev sedan bjudna på grillad korv.

Inger Borg hälsade alla välkomna. Linedance-gruppen bjöd på ett mycket uppskattat uppträdande. De dansade charlston i tidsenliga kläder.

Inger tackade Maj-Inger Nilsdotter, hon fick en kasse med något hemligt. Maj-Inger slutar nu som ledare för sång- och musikgruppen.

Berth Norbergs Trio underhöll oss under en timme med blandad musik. Det var många välkända melodier och vi fick också vara med på allsång.

Ordförande Jons Ingemar delade ut blad som vi fick skriva på. Det pågår en namninsamling inom PRO i hela landet för att få bankerna att fortsätta hantera kontanter. Samhället fungerar inte utan kontanter.

Fika med hembakade sockerkakor.

Inger Borg informerade som resor och olika evenemang framöver:

26 maj en trädgårdsresa till Bäsna. Från kajen kl 9:00. Kostar 350 kr för resa och lunch.

Nationaldagen firas den 6 juni kl 9:00 på Åkersta.

En trädgårdsfest på Åkersta i början av juli.

En sill- och grillfest på Åkersta i augusti-september.

Höstupptakt den 23 augusti i Öna bygdegård.

PRO i Orsa ordnar en resa till Fulufjället den 16 juni. Guidad tur och lunch för ca 400 kr. Om det blir 20 st kan man hyra en liten buss.

PRO i Sågmyra har annonserat att de ordnar dans i juni.

PRO i Kungsör på resa i Dalarna. De bor på Skeriol. De bjuder in 15 personer från Mora PRO till en träff den 15 juni. Intresserade kan anmäla till Inger.

PRO har på grund av sjukdom ingen sekreterare och ingen kassör. Det behövs också någon som tar över ledningen av sång- och musikgruppen.

Inger önskar alla en bra sommar!

Thore Svedgård ger oss svaren på tipspromenaden och delar ut tre priser, skraplotter.

Barbro Morén berättar en sann historia om en Englandsresa i ungdomen. Hon förrättar dragning av årorna och delar ut åtta vinster.

Steinar Dahl berättar att Livskällan sänder program i Moraradion på måndagar mellan klockan 18-19:30, på 94,1 Mhz.

Ordförande Jons Ingemar berättar en historia och tackar alla som kommit. Han önskar alla en trevlig sommar.

Vid anteckningarna

Gunilla Wikstrand

Tore o Lars bjuder på korv

Strykande åtgång