Förening Mora

Medlemsmöte 26 april 2016

Anteckningar fört vid PRO Moras medlemsmöte den 26 april 2016 på Andreasgården.

Ordförande Jons Ingemar Larsson hälsade alla välkomna.

PRO-kören under ledning av Maj-Inger Nilsdotter spelade och sjöng sex låtar.

Jons Ingemar hälsade socialförvaltningens nya chef välkommen. Hon var inbjuden att tala om biståndshandläggning och taxor.

Kommunen kommer inte att höja taxorna men riksdagen har beslutat att maxtaxan skall höjas från 1.700 kr till 1.990 kr from juli 2016. Hon föreslår att PRO bjuder in någon från soc som jobbar med beräkning av avgifterna. Det är en krånglig beräkning.

Biståndshandläggarna gör bedömningar angående antal timmar hemtjänst man kan få, vem som får flytta in på ett särskilt boende och larm. Alla som söker larm får det.

Det är brist på platser i särskilt boende i Mora. Den som har högsta behovet får en plats. 31 personer stå idag i kö. Kommunen är skyldig att ordna plats inom tre månader. Det håller på att byggas 32 nya platser i Noret Norra. Hon säger också att det är svårt att få personal till omsorgen.

Är man inte nöjd ska man göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg.

Mötet efterlyste ett informationmöte med Socialförvaltning där man har längre tid för att diskutera detta. Alla vi på mötet ska säga ifrån, imorgon kan det vara jag som behöver hjälp!

Evert Helge informerade om att PRO vill starta en kurs om socialtjänstlagen.

Inger Borg informerade om bostadstillägg för pensionärer. Det är många som kan få tillägget men som inte söker. Man ska ha fyllt 65 år och ha hel ålderspension. Hon uppmanar alla att lämna en ansökan till Pensionsmyndigheten.

De 106 medlemmarna som kom till mötet serverades fika med smörgås och kaka.

Brita Maria Nordström, PRO:s representant i KPR (kommunen): Det var få besökare till Kommunens Seniordag på Mora Parken. Hon hoppas att fler PROare går dit till nästa seniordag. Det var mycket intressant information som gavs.

Brandkåren: Viktigt att man har brandvarnare, pulversläckare, timer till spisen och halkunderlägg till mattor.

Maria Söderbacka, Kommunpolis: Medborgardialog om vad som oroar oss. Just nu ska de åtgärda problemen med stök och hög ljudnivå vid Mc Donalds.

Det har varit många inbrott i Mora: Viktigt att se till att ha ordentliga lås på fönster och tala om för grannar när man reser bort. Gömma värdesaker och att inte ha bankkort och koden på samma ställe. Och ingen adress på nyckelknippan. Tryck på några extra knappar, efter att du tagit ut pengar i bankomaten.

Telefonnr: 112 = akut till polisen Tel 114 14 = ej akut till polisen

Rolf Fällman, PRO:s representant i LPR (landstinget): Stor efterfrågan på kurser hur man sköter hjärtstartare.

Det råder delade meningar om de planerade storregionerna inom landstingen i Sverige.

Inger Borg, reseansvarig: Hon visade en broschyr från Tobbes resor och vill att medlemmarna talar om för henne vilka resor man är intresserad av.

Hemlig resa 29 april kl 9:00 från Kajen. Kostar 350 kr.

Resan till Bohuslän den 7 – 11 juni är fulltecknad, 30 deltagare.

Vecka 21 planeras en trädgårdsresa.

I december planeras en julbordsresa till Åland med en luciakonsert i en Stockholmskyrka.

Mötesdeltagarna visade inget intresse för en Jazz-kryssning eller besök i Sala Silvergruva.

Info-bladet 2016 är försenat. Det kommer snart och hon vill ha frivilliga som hjälper till att dela ut det. Man är försäkrad gm PRO när man går runt, ifall något skulle hända.

Mail från Maria Engvall och Anna, de fyller 35 + 35 år = 70. De vill att ”riktiga” pensionärer kommer till festen i Selja Bygdegård 30 april. De bjuds också senare på lunch på Strand.

Inger informerar om Master Card. Bra kort om man tex handlar på kredit. Kortet är inte knutet till någon bank.

Inger vill ha hjälp med att genomföra undersökning av priser i tre matbutiker i Mora.

Dragning av tre vinnare i friskvårdslotteriet. De fick skraplotter.

Dragning av årorna. 8 fina priser delades ut.

Ordförande Jons Ingemar tackade medlemmarna och meddelade att nästa medlemsmöte blir den 24 maj på Sollerön. Med tipspromenad och grillad korv.

Vid anteckningarna

Gunilla Wikstrand