Förening Ramsele-Edsele

Resan till Trondheim 20 maj 2016

PRO Ramsele-Edsele har gjort en 3-dagarsresa till Trondheim. Det var även resenärer från andra föreningar i Sollefteå Samorg. med på resan. Trevligt! Margaret Lundvang hade planerat resan på ett utmärkt sätt och hade stor hjälp av Karl-Emil Eriksson.

Den 20 maj kl 09:00 rullade bussen iväg mot Norge och Trondheim. De flesta av oss hade deltagit i studiecirkeln "Läs och res" under några veckor före resan.

Det här var den första resan som Sollefteå samorganisation organiserade tillsammans med PRO Ramsele-Edseles reseansvariga. 38 personer (med förare och reseledare inräknade) drog iväg till Norge.

Första stoppet för fika gjorde vi på en rastplats i Krokom. Lite kyligt var det men kaffe och te värmde gott.

Resan gick vidare på E 14 och snötäckta fjälltoppar blev en allt vanligare syn.

Vacker utsikt genom bussfönstret

Äggproducent

Lunchen var beställd på Kretsloppshuset i Mörsil. Vi anlände i god tid och kunde sträcka på benen, inspektera omgivningarna och ta lite bilder. Soppan som serverades smakade bra och det var nog bara lokalproducerade råvaror som till exempel pinfärska ägg. Gott!

I väntan på lunch såg vi oss omkring i det spännande huset.

I Storlien blev det ett kort stopp innan vi rullade in i Norge. Här möts man av en helt annorlunda och levande landsbygd än på vår sida om gränsen. Flera långa tunnlar måste passeras innan vårt hotell dyker upp och vi kan checka in, äta och umgås en stund innan det är dags att sova.

Efter en bastant frukost tar bussen oss genom ett par långa tunnlar in till Trondheim. Bussen släpper av oss intill Nidaros-domen och vi har beställt en guidad tur i kyrkan. Här får man inte fotografera, se men inte röra (kanske). Märkligt vad stort allting är när man är inne. Efter guidningen i Nidaros-domen så går vi ut på "byn" och kollar. Bankomat, toaletter, hamnen, affärer och fika. En ny guidning (stadsvandring) är beställd och vi hinner få se en hel del och få berättat om vad vi passerar. Tiden rinner iväg och så småningom sitter vi med ömmande fötter på bussen till hotellet. Middag och några timmars samvaro före nattvilan.

Bankomatkön

Vid Nidarosdomen

Nidälven

Frukost och hemresa. Fika stopp i Storlien och lite godishandel i affärn där. Lunch beställd på Fjällsätra gård, så nu har vi varit där också. Vi hann också besöka monumentet över Armfeldts Karoliner i Duved.

Intressant läsning om Armfelts karoliner

Karolinermonumentet i Duved

Den här resan är över, men vi kommer att ha en träff senare, äta något och titta på bilder och ha en trevlig sammankomst.

Text och foto: Nils Granström