Förening Örnsköldsvik

Höstmöte med PRO Örnsköldsvik

Onsdagen den 25 oktober var det åter dags att bänka sig i Pingstkyrkans festsal för PRO Örnsköldsviks medlemmar.
I avsaknad av ordförande och vice ordförande föll det på min lott att hälsa alla välkomna. Jag presenterade Micael Melander från Ambulansen som informerade om HLR (hjärt-lung-räddning). Han betonade vikten av att den som fått hjärtstopp får hjälp så fort det går. Även om man inte är utbildad finns det stora möjligheter att hjälpa den drabbade. Vill man inte göra inandningar på en helt främmande person kan man i alla fall göra hjärtkompressioner. Finns en hjärtstarter i närheten är det ännu bättre. Den talar om precis hur man ska göra. Om en strömstöt ges inom 3 min från kollaps kan så många som 70% räddas till livet. Det är alltid bättre att göra någonting än ingenting. Att larma 112 är naturligtvis också viktigt.

Micael Melander informerade om HLR

Micael Melander informerade om HLR Foto: Elsy Sjöberg

Efter denna lärorika information var det dags för lite musik. Det var Ulf Järnankar, som bl.a. spelat i Tommys från Härnösand, som tog över. Han framförde några gamla örhängen däribland ett potpurri med rocklåtar innan det blev dags för kaffe med smörgås och kaka.

Ulf Järnankar underhöll

Ulf Järnankar underhöll Foto: Elsy Sjöberg

Ivar Svensson från aktivitetsgruppen berättade om de populära arrangemang de haft under året t.ex. besök till Forså kvarn, träff i Grillkåtan och PUB-kvällen.
Därefter var det min tur att presentera förslag på budget, verksamhetsplan och medlemsavgifter för 2024. Dessa godkändes av medlemmarna.
Ulf tog därefter över. Han frågade om någon visste vem som framförde den första rocklåten i Sverige. Några svarade Ove Törnqvist, vilket var helt rätt. Han sjöng därefter ”Lilla vackra Anna” som har rötter ända från 1860-talet. Han fortsatte med ”Oh lonesome me”, ”It started with a love affair” och många andra kända melodier. Som avslutning fick vi höra Lasse Berghagens “En kväll i juni”.
Ett stort tack till de som medverkade denna dag och till köksgruppen som serverade gott fika.
Elsy Sjöberg