En grupp demonstranter med ryggen mot kameran. Man ser ett plakat med texten "Rättvisa åt 57:orna".

I augusti 2023 kom besked om en viktig seger som berör de som är födda 1957. Foto: Anneli Nygårds.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Det hände i PRO 2023

Ett händelserikt, ibland omskakande och på många sätt fantastiskt år är snart slut. Vi tittar tillbaka på vad som hänt i folkrörelsen PRO.

PRO vill ge svenska pensionärer ett bättre liv efter arbetslivet. Det gör vi på två sätt: dels genom att påverka politiker och andra beslutsfattare för att förbättra våra pensioner och livsvillkor. Dels genom att själva organisera aktiviteter och skapa gemenskap.

Tusentals aktiva medlemmar

PRO har 1 200 lokala föreningar och det är omöjligt att sammanfatta allting som hänt under ett år: dans, resor, möten, promenader, fotboll, frågesport, pubkvällar, konserter, slöjd, föredrag, Ukrainainsamlingar, klimataktivism. PRO:s medlemmar skapar tillsammans en fantastisk verksamhet.

En del aktiviteter genomförs gemensamt i hela landet: fem riksmästerskap har avgjorts under året. Efter golf, orientering, boule och bowling avslutades tävlingsåret med final i PROvetarna i november. PRO:s nationella friluftsdag genomfördes i år för fjärde gången och har blivit en uppskattad tradition med tusentals deltagare.

Men medlemmarna har också bestämt ett antal samhällsfrågor som de förtroendevalda och det centrala kansliet ska arbeta med. Framför allt ska PRO lyfta fram behovet av högre pensioner, bättre äldreomsorg och billigare tandvård. På de områdena har det också hänt mycket.

På konsumenternas sida

I början av året fick PRO stor uppmärksamhet för den årliga prisundersökningen som visade en prisökning på hela 20 procent under ett år. Något som drabbar många medlemmar med små marginaler. Under året har det varit stort fokus på betalningsutredningen där PRO i sitt remissvar framför allt ger bakläxa i kontantfrågan och hävdar att det borde vara lag på att få betala med kontanter. Under hösten lanserades Sveriges Konsumenters arvsfondsprojekt Konsumenträtt för alla där PRO ingår. En viktig del av projektet är vår medlemsförmån med konsument-vägledning via telefon och mejl.

Arbete mot bedrägerier

PRO har under 2023 mött regeringsföreträdare, banker och poliser och lyft fram våra krav för att få stopp på bedrägerierna mot äldre. Vi har skrivit debattartiklar, demonstrerat och spridit ett upprop riktat mot bankerna. Det måste till helt andra åtgärder än de informationsinsatser bankerna och polisen satsar på.

Pensionerna ska upp

Pensionärernas ekonomi är i ett bekymmersamt läge. Priserna stiger snabbt, inte minst på livsmedel, men pensionerna hänger inte med. PRO kräver därför högre inkomstpension. I april lämnade vi in över 65 000 namnunderskrifter med krav på högre pensioner till regeringen. Den 10 oktober presenterade PRO tillsammans med SKPF Pensionärerna och tankesmedjan Tiden en rapport om pensionerna, Dags för en gaspedal i pensionssystemet. Våra viktigaste krav i rapporten är att pensionsavgiften – alltså den andel av lönen som sätts av till pension – ökar från 17,21 procent till minst 18,5 procent och att överskottet i pensionssystemet börjar betalas ut i form av högre pensioner.

Seger för 57:orna

Förra året fattade riksdagen beslut om att höja åldersgränserna i pensionssystemet och angränsande system. En effekt blev att den skattesänkning som 1957:orna räknat med från året de fyller 66 år sköts fram till året de fyller 67. Men rätten att få del av trygghetssystemen följde inte med. Under 2023 fick alltså årskullen inte del av den lägre skatten för pensionärer, men behandlades som pensionärer avseende a-kassa med mera. PRO och många andra har protesterat mot orättvisan, både genom debattartiklar, skrivelser till regeringen och vid demonstrationer utanför riksdagen. Till sist backade regeringen. 3,2 miljarder får årskullen 1957 dela på – knappt 30 000 kronor per drabbad.

Tänder, läkemedel och äldreomsorg

PRO har under 2023 fortsatt driva att tandvården ska omfattas av ett högkostnadsskydd som det i sjukvården. Vi skrev bland annat en debattartikel tillsammans med andra pensionärsorganisationer i Norden. Vidare har PRO genom projektet Koll på läkemedel anordnat ett webbinarium med fokus på utsättning av läkemedel. Många äldre riskerar att hamna i en situation där antalet läkemedel de använder bara ökar. Det är ovanligt att läkemedel sätts ut, tas bort, avslutas. Istället tillkommer nya läkemedel med de risker det medför. PRO har också påtalat vikten av att fortsätta Äldreomsorgslyftet, och glädjande nog förlängde regeringen satsningen i budgeten.

Gör det digitala enklare

Pensionärer vill vara med och påverka digitaliseringen i samhället. Dels genom att om att vara med i utformningen av enkla digitala tjänster, dels genom att bjudas in i diskussionerna om framtidens digitalisering. Under 2023 fortsatte PRO:s DigiSen-projekt med tre direktsända webbinarier som handlade om enkla och begripliga digitala tjänster. Vi gjorde också en enkätundersökning om hur pensionärer använder kommuners webbplatser och e-tjänster. Det visade sig att mer än var fjärdedel av de som svarade tycker att de är krångliga att använda. Undersökningen citerades bland annat i Aftonbladet.

Text: PRO