Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

En äldre man med skägg sitter i en soffa med en mobiltelefon i handen.

Äldre söker kommunal information om allt från bygglov till parkeringsfrågor. Foto: Mostphotos.

Kategorier:
Publicerad:

Kommunernas digitala tjänster är för krångliga

PRO har kartlagt vad pensionärer tycker om kommunernas digitala tjänster. Rapporten uppmärksammas nu bland annat i Aftonbladet.

Det är inom ramen för projektet DigiSen som PRO-medlemmar har fått svara på en enkät om hur man upplever svenska kommuners webbplatser och e-tjänster. Nästan 3 000 svar kom in. Drygt var fjärde, 28 procent, tycker att det är för krångligt.

–Det är allvarligt eftersom kommunerna ska vara för alla. Det blir en fråga om självständighet, det är en demokratisk rättighet, säger PRO:s projektledare Cecilia Parkert till Aftonbladet i en artikel som inte är publicerad på nätet.

Lösningen är att göra äldre delaktiga när kommuner tar fram sina digitala tjänster – annars riskerar man att göra dyra missar.

–För att investeringar i digitala tjänster ska löna sig krävs att de är enkla att använda. Och enkla och bra tjänster är inte bara bra för äldre, utan för alla, säger Cecilia Parkert till Aftonbladet.

Läs en längre sammanfattning av rapporten Äldre personers användning av kommunala webbplatser här.

DigiSen drivs av PRO i samarbete med Begripsam och med stöd från Allmänna arvsfonden.

Text: PRO