Förening Ösmo

Våfflor i Sockenstugan

Under några sommarveckor varje år serverar Svenska kyrkan våfflor över hela landet. I Ösmo välkomnas alla till Sockenstugan 1 – 31 juli. PRO Ösmo upprätthåller sin tradition att under två dagar sköta serveringen, i år 16 och 17 juli. En ny tradition är också inledd med vår gröna PRO-flagga.

Ett intensivt arbete äger rum i köket med våffelgräddning, kaffekokning och vispning av grädde.

Jag valde hallonsylt till min goda våffla med kaffe, som i år kostade 40 kronor.

Vänner upplever trivsam, social samhörighet i den lummiga omgivningen vid Sockenstugan. Vera till vänster diskuterar med Margareta i mitten och Ingrid till höger om gamla tider, barn, boende, framtiden

Eva Anderson i förgrunden ansvarar för planeringen av PRO:s arbete med bemanning, att råvaror finns och att allt fungerar. Vera går runt och säljer sina skraplotter. Förra året hämmades besöksantalet på grund av Covid-19, då man skulle hålla avstånd och skydda sig mot smitta. Då kunde Vera inte gå runt och sälja sina lotter.

Under söndagen var vädret soligt, varmt och skönt och lockade många gäster. Efter högmässan gjorde även kyrkans personal ett besök för att njuta av våfflor, det vackra vädret och lugnet i omgivningen. I bakgrunden syns pastorsexpeditionen.

Lite historia:

Sockenstugan har haft många funktioner under årens lopp bland annat förlossningshem. På ett inramat anslag uppsatt i sockenstugan har noterats, att distriktsbarnmorskan 1931 hette Ragnhild Ingeborg Persson. Till barnmorskan erlades enbart den lagstadgade avgiften 10 kr för förlossningen. På Sacos hemsida är rekommenderad ingångslön 34.650 kronor per månad år 2021. Ragnhild Ingeborg var född 1894-08-31 i Hilleshög (Stockholms län) och avled i Ösmo 1957-01-19. Idag bor en son till hennes bror Gustav Georg Hilding här i Ösmo.

För utställningar i Sockenstugan ansvarar föreningen ”Konst & hantverk”. Några alster finns på nedre våningen med det mesta finns en trappa upp. Utöver tavlor, dukar, kuddar och annat visade man ett annorlunda hantverk i läder i form av hattar och annat. Föreningen har sin stora utställning på Godsmagasinet i Nynäshamn.

Text och foto Ulla Laiho