Förening Ösmo

Skördemarknad 2022 på Ösmo torg

Skördemarknaden blev en succé!

Lördag den 10 september var det premiär för ”Skördemarknad”. Lokala producenter deltog i en skördemarknad i Ösmo centrum. Arrangörer var LRF Ösmo–Sorunda lokalavdelning, Lions Ösmo, PRO Ösmo och Ösmo Villaägarförening.

Alla tillgängliga parkeringsmöjligheter utnyttjades, ICA-gärdet, ICA-parkeringen och där den rivna förskolan legat.

Förberedelserna började tidigt. Redan i juni fick deltagare anmäla sitt intresse. Birgitta Carlsson, LRF Ösmo-Sorunda lokalförening, samordnade det administrativa arbetet, som har varit omfattande. Det krävdes olika tillstånd för att få arrangera marknaden, bland annat hos polisen och Nynäshamns kommun. Hon hade också sammanställt det regelverk, som deltagarna måste beakta. Hon har haft kontakt med Nynäshamns Posten, vars information har spridit kännedom om marknaden.

Mot bakgrund av de globala klimat- och miljöproblem, som storskalig och avlägsen livsmedelsproduktion med nödvändiga transporter innebär, blir det allt viktigare att ha en lokal eller närodlad livsmedelsproduktion. Det är även viktigt att ha beredskap för orostider så att de gröna näringarna, bönderna och livsmedelsproducenterna får bra förutsättningar att fortsätta utvecklas.

Målet med marknaden är att lokala matproducenter kommer och säljer och/eller marknadsför sina egna produkter på en klassisk skördemarknad. Målgruppen för marknaden är konsumenter på Södertörn med tyngdpunkt på Nynäshamns och Haninges kommun.

Birgitta pekade mot en karta där markering gjorts var medverkandes gårdar finns. Kartan visar Agagården - Arbottna odlingar - Björknäs gård - Djursnäs viltbod – Fame Trädgård - Fru Jennys - Herrö bigårdar - Kängsta musteri - Kängsta Naturbruk där Birgitta bedriver lantbruk och gårdsbutik - Muskö gårdsbutik - Nynäs gård ekologiskt - Oxnö bryggeri & ciderhus – (Pullans hönseri) - Sanda gårdsmejeri - Sorundabagaren - Stegsholms gård - Säby och Nibble gårdar - Söderby Botaniska - Söder Enby gård - Ösmo Lions - Ösmo PRO - Ösmo villaägarförening

Ösmo villaägarförening delade ut en broschyr där exempel på alla företag som ger medlemmarna rabatt fanns och även uthyrningen.

Bredvid i en gul och blå husvagn fanns Lion, som sålde grillad korv.

PRO Ösmo deltog självklart också och sålde kaffe med hembakat dopp och högkvalitativa hemmagjorda handarbeten.

Rocemarie Beijer bryggde kaffe.

Kerstin Modin gick runt och spred information om vår verksamhet, sålde kaffe med dopp till deltagare som inte hade eget med sig när hon inte fyllde på det egna kaffebordet. Eva Andersson hade bakat kakor, Inga-Britt Brage bullar och Kerstin en supergod mjuk banankaka.

Marknaden var välbesökt och många från PRO träffades för att umgås, fika och handla. Det fanns mycket att välja mellan hos deltagarna som olika grönsaker, blommor, honung, ost, ägg, korv, öl, cider, kött. Kantareller, chili och lingon hade en snabb åtgång. Vackra hantverk såldes som skinn, stickat och vävda kuddar av mattrasor. Och så Veras lotter.

Hästridning på Busan och Stella var spännande för de minsta

Stolta hussar med stolta hundar fanns det gott om bland de besökande. Man blir nyfiken på vad det är för sorts hundar. Den stora i mitten gissar jag på irländsk varghund. Så trevligt det hade varit om alla hundägare fått visa och berätta om sina telningar, som en marknad i marknaden.

Tuffaste frisyren!

Text och bild Ulla Laiho