Förening Ösmo

Kulturpromenad 2022-10-31

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Vi har fått möjligheten att fota av Lantmäteriets originalkarta över Södertörn från år 1690. Sotholms Härad omfattade de nuvarande kommunerna Nynäshamn Länk till annan webbplats., Haninge Länk till annan webbplats. och Tyresö Länk till annan webbplats., samt Älgö Länk till annan webbplats., Gåsö Länk till annan webbplats. och Nämdö med en yta av knappt 926 km².

Svartlösa Härad omfattade de nutida kommunerna Botkyrka Länk till annan webbplats., Huddinge Länk till annan webbplats., Nacka Länk till annan webbplats., Salem Länk till annan webbplats. samt de sydliga delarna av nuvarande Stockholm stad Länk till annan webbplats. och omfattade knappt 561 km².

På kartan framgår det att till Ösmo fanns markerat som en större väg norrifrån från Södermalm och slutade vid Vallsjö. Sittersta och Källberga (Kielberga) finns utmärkta på kartan.

Vår vandring denna dag, sista oktober, gick till Sittersta.

Det jobbades flitigt med att bygga bla rondell och sopstation mellan Sittersta och Källberga vid Muskövägen.

Text och Foto: Gunnel Svennberg