Förening Kultur Värmland

Verksamhetsberättelse

Verksamhetsberättelse PRO Kultur Värmland 2023

Inledning

PRO Kultur Värmland är en förening som omfattar PRO distriktets verksamhetsområde och som har kulturaktiviteter i vid mening på sitt program. Vår inriktning är att ge våra medlemmar möjlighet att genom olika program/aktiviteter få kunskap/upplevelser och därmed också stödja enskilda kultur-arbetare och andra verksamheter som verkar inom kulturområdet. "Varje medlem skall känna att medlemskapet är värdefullt. Vi ska ta tillvara våra medlemmars önskemål, kunskaper, erfarenheter så att man kan påverka utbudet av olika aktiviteter".

Årsmötet

Hölls 2023 02 28 Seniorernas Hus Karlstad. Elisabeth Karlsson PRO distriktet ledde årsmötet. Före detta Chefredaktör Peter Franke talade om föreningen Värmländsk Kultur.

Styrelsen efter årsmötet.

Ordförande/ Lillemor Johansson Hammarö 2023 - Medlemsansvarig
Kassör Vakant. Kandidat saknades.
Sekreterare Ingvar Johansson Karlstad 2023-
Ledamot Marianne Johansson Karlstad 2023-
Ledamot Erika Pietsch Sunnemo 2023-
Ledamot Åke Andersson Karlstad 2023-24
Ledamot Ulla Wennberg Hammarö 2023-24
Ledamot Catharina Lange Nordblom Råda 2023-
Ersättare Susan Beckert Karlstad 2023-
Ersättare Mariann Reinert Hammarö 2023-
Ersättare Göran Beckert Karlstad 2023-
Revisorer Vakant Kandidat saknades
Revisorer Kristina Nyström Hammarö 2022-23
Ersättare Britt-Inger Sandström Hammarö 2022-
Ersättare Rigmor Olsson, Hammarö 2022-
Kommentar: Valberedning saknas på grund av bristande intresse bland medlemmarna.

Styrelsen

Styrelsen har haft 14 protokollförda möten under året huvudsakligen har programfrågor behandlats. Löpande ärenden har också skötts under hand. Styrelsen har under jubileumsåret presenterat 19 olika aktiviteter i ett mycket omfattande program. Det är tidsomfattande arbete att göra egna aktiviteter. Till en del har vi beställt färdiga paket från andra arrangörer.

Möten

Under året 2023 har styrelsen ordnat tre medlemsmöten: årsmöte,10 års jubileum och budget/IT möte. 600 medlemmar har deltagit i föreningens olika aktiviteter under året är 600.

Kommunikation

Under året har styrelsen arbeta med olika sätt att förbättra och öka informationen till medlemmar och a samtal andra intressenter (icke medlemmar). Foldern, Hemsidan, Mail, SMS, Brev och personliga samtal.

Hemsidan

Under året har hemsidan utvecklats på ett mycket informativ och bra sätt. Under ledning av Göran Beckert som är hemsidans redaktör. Nu gäller det att medlemmarna tar den till sig och besöker den regelbundet.

Samverkan

Styrelsen har under året fortsatt arbetet med att knyta olika kontakter om samverkan med andra inom organisationer inom kulturområdet, till förmån för medlemmarna. Värmlandsteatern Tempelriddaren, Wermlands Operan, Lerin Museet, Jönssons Buss, ABF är och Seniorernas Hus.

Antal Medlemmar

Föreningens mål 2023 var 220 medlemmar. Medlemsantal den 31 december var 206 medlemmar fördelat på 49 huvud- och 157 sekundärmedlemmar som är huvudmedlemmar i annan PRO förening. Glädjande är att antalet medlemmar har ökat med 18 stycken från föregående år. Vi har svårt att komma ut med vårt program till en bredare grupp av pensionärer. Styrelsen har diskuterat detta vid ett flertal tillfällen.

Föreningens ekonomi

Årets bokslut visar på ett plus resultat på 2 959 kr. Lotterier och ökade medlemsavgifter bidrar till resultatet. Kapitalet är på 32 549 kronor.

Representation

PRO Värmlands årsmöte Ingvar Johansson deltog och Göran Beckert var på höstmötet.

Programpunkter 2023

• Årsmötet 28 februari leddes av PRO distriktets verksamhetsansvarige Elisabeth Karlsson. 41 medlemmar deltog..
  • 12 mars: "Operan Aida" på Wermlandsoperan. 20 medlemmar var med.
  • 14 mars: Öppet Hus med Marit Kapla som talade om sin bok "Kärlek på svenska". "110" deltagare lyssnade intresserat. Mycket uppskattat.
  • 16 april: "Sista dansen" på Värmlandsteatern. 25 nöjda medlemmar deltog.
  • 18 april: 20 medlemmar på studiebesök på Frimurarlogen Stora Torget Karlstad.
  • 26 april: Guidad visning Hammarö kyrka med 18 medlemmar.
  • 24 maj: Dagsresa med Jönssons Buss till Dalsland. Resan mycket uppskattad med 39 medlemmar deltog.
  • 3 juni: Operan Trollflöjten på Bio Skoghall Folkets Hus. Inställt förfå anmälda.
  • 22 juli: Västanå Teater i Sunne till "Solens dotter" 10 deltagare.
  • 17-18 augusti: Konstresa till Stockholm med Jönsons buss, 39 deltagare..
  • 22 september: Studiebesök på Art Gallery Hammarö. 24 medlemmar deltog.
  • 28 september: Besök på Landshövdingens Residens Karlstad 26 deltog
  • 6 oktober: Wermlands Opera "Titanic the Musical". 40 medlemmar var med.
  • 11 oktober: Studiebesök på Brigad Museum. Inställt, Inställt inget intresse från medlemmarna.
  • 22 oktober: Musikalen 100-åringen på Wermlands Opera 40 deltagare.
  • 5 november: Musikalen Amelie Värmlandsteatern Tempelriddaren. 40 medlemmar deltog.
  • 14 november: 10 års jubileums firande. 70 medlemmar deltog i festligheterna.
  • 22 November: Budgetmöte och om IT säkerhet och vår hemsida. 14 medlemmar närvarande.
  • 6 December: Besök på Lerin Museet. 35 medlemmar deltog. Föreningen bjöd på guidad visning av konsten.

Slutord

Året var föreningens tionde verksamhetsår som firades med ett stort antal aktivteter och med en festlighet. Styrelsen hoppas att de kommande åren skall bli framgångsrika och att de kommande programmen skall locka att fler vill bli medlemmar. Här har medlemmarna en viktig uppgift att hjälpa till att marknadsföra vår förening så att vi blir fler medlemmar-
Ett stort tack till alla som valt att vara medlemmar i PRO Kultur Värmland och till PRO:s kansli, ABF Värmland och Jönssons Buss Sunne.

Lillemor Johansson ordförande Catharina Nordblom Lange vice ordförande

Ingvar Johanssons sekreterare Marianne Johansson ledamot

Erika Pietsch ledamot Åke Andersson ledamot

Ulla Wennberg ledamot