Förening Kultur Värmland

Vår historia

PRO Kultur Värmland startade 2013

"Det började med att vi fick Distriktets godkännande för att bilda en ny förening i december 2012. Vi ansökte till PRO Riks om bildande av en ny förening i januari 2013. För att undersöka intresset bland våra pensionärer, bjöd vi till ett upptakts-möte den 30 januari 2013 i Seniorernas Hus i Karlstad. Där vi presenterade grunden för vår verksamhet och vad vi ville erbjuda våra pensionäre i form av kulturevene-mang av olika slag . Som studiebesök, utställningar, föreläsningar, film, musik, teater, litteratur och resor både längre och kortare. Vi skall ta vara på medlemmarnas intressen, kunskap och engagemang. Det var ett stort intresse. Så bildades en ny förening PRO Kultur Värmland".

Under årens lopp med undantag av pandemiåren har vi gjort resor till Oslo två gånger med besök på nya Operahuset, Kon Tiki Museet och det nya Edwvard Munch museet. Köpenhamn med besök på Konstmuseet Louisiana. Även ett par resor till Stockholm har det blivit och inte minst i vårt eget Värmland. Föreläsningar och musik med kända värmlänningar har det också varit över åren.

Vi arbetar nu 2023 med att breda vårt program genom samarbete med andra föreningar och kulturorganisationer som finns i Värmland. Exempel på detta är Värmlands Teatern på Tempelriddaren , Seniorernas Hus, Lerin Museet. Styrelsen sätter stort värde på att lyssna in medlemmarnas önskemål till olika aktiviteter och försöker möta dem så långt det är möjligt.

VÄLKOMMEN SOM MEDLEM !

Tillbaks