Förening Öregrund

Verksamhet/prioriterade verksamhetsområden

”Om oss”/Protokoll/Verksamhetsplan per år

Målsättning för verksamheten
Att utöka kännedomen om medlemmarnas intressen och önskemål.
Att bredda deltagandet och delaktigheten i föreningen och föreningens aktiviteter.

Medlemsvärvning och medlemsvård
Kontinuerligt jobba för att öka vårt medlemsantal.
Utveckla och anpassa aktivitetsutbudet efter åldersstrukturen i föreningen.
Intresserade ges möjlighet att delta i en verksamhet vid ett tillfälle utan att vara medlemmar.
Aktivt verka för att aktivera och bibehålla redan befintliga medlemmar.

Cirkelverksamhet
Bibehålla en god standard på vår cirkelverksamhet, starta nya cirklar utifrån efterfrågan och jobba aktivt för att få tillgång till nya cirkelledare.

Kulturutbud
Arbeta för att främja ett rikt utbud av kultur utifrån medlemmarnas önskemål, intressen och föreningens möjligheter, då kultur är en viktig parameter för hälsa och välmående.

Aktiviteter och resor
Målsättningen är att utifrån medlemmarnas intressen och föreningens möjligheter planera sammankomster, aktiviteter och resor av olika slag och inriktningar.
Våra aktiviteter skall sammanställas i ett programblad.

Friskvård
Fortsätta med de friskvårdsaktiviteter vi genomför regelbundet.
Starta nya aktiviteter utifrån medlemmarnas önskemål och föreningens möjligheter.

Samarbete
Utökat samarbete med andra PRO föreningar inom gemensamma intresseområden.
Påbörja och utveckla samarbete med andra pensionärsorganisationer.

Information till medlemmarna
Att ge våra medlemmar en bra information om föreningens verksamheter på årsmöten, trivselträffar, programblad, hemsida, andra sociala medier och genom annonsering och affischering.

Styrelsens arbete
Att bedriva en god verksamhet för våra medlemmar och följa PRO:s stadgar och mål under året.
Genom en noggrann planering för föreningen, med medlemmarnas intressen i focus, skall styrelsens arbete bedrivas i en positiv och framåtriktad anda.

Vi skall ta reda på vad våra medlemmar pekar ut vad som de närmaste åren är av störst betydelse. Detta är en i sak mycket aktiv handling.

Societetshuset har för PRO Öregrund blivit en viktig samlingspunkt för vår gemenskap, trivselträffar samt årsmöten, fester och julbord.
I vår nya lokal Solsidan hoppas vi att många grupper skall finna en naturlig plats för studiecirklar, sångkör, parafinbad, träff för stavgångarna, styrelsemöten med fler av våra aktiviteter, verksamheter.