Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.
Konsumentverket
Konsumentvägledning
I samband med budget för 2019 beslutade Östhammars kommun att inte förlänga samverkansavtalet om konsumentrådgivningen som vi tidigare haft med Uppsala kommun.
Efter årsskiftet hänvisas vi konsumenter i Östhammars kommun att vända oss direkt till Konsumentverkets tjänst "Hallå konsument".
Hallå konsument
”Hallå konsument” är en upplysningstjänst som drivs av Konsumentverket som du kan kontakta oavsett var du bor i Sverige.
På hemsidan "hallakonsument.se" finns frågeforum, artiklar och andra verktyg. Deras vägledare svarar i telefon 0771-525 525 eller via chatt, e-post, brev och Facebook.
Telefontider
Måndag-torsdag 9 – 15
Fredag 9 – 12
Senast uppdaterad: 2023-07-19
En app på nätet är inte lösningen för de som har liten eller ingen vana vid datorer.
Förlorat pengar på inställd resa? Hamnat i strid med hantverkaren? Lurad av telefonförsäljare?
Från och med nu får alla PRO:are som behöver stöd med krångliga konsumentfrågor ta hjälp av Konsumentcentrum som är en del av tidningen Råd & Rön.
Det här kan du få hjälp med:
✔ Konsumentvägledning via e-post och telefon gällande konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd vid klagomål.
✔ Du kan skicka in avtal eller anmälningar, till exempel till Allmänna reklamationsnämnden, om du vill få dem granskade.
✔ Vid behov får du också hjälp att kontakta företagen.
Möjligheten att få konsumentstöd är en del av ditt PRO-medlemskap och gäller under hela 2021. Det är viktigt att du har ditt medlemsnummer tillgängligt då vi kommer att fråga efter det.
Kontakt:
Maria Wiezell och Anna-Lena Ström på Konsumentcentrum
Telefon: 08-674 43 74, måndag–onsdag klockan 9–11 och 13–15
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se
Text: PRO riks
Nedan finns en knapp till en extern sida: Konsumentkommittén